08 maart 2023

Daisy Jones & The Six - AURORA

De Amerikaanse auteur Taylor Jenkins Reid verzon een prachtig verhaal over een niet bestaande rockband, waarbij nu een uitstekend passende en goed klinkende soundtrack is verzonnen
Kun je zelf muziek verzinnen bij het lezen van een boek over een niet bestaande band? Ik kon het bij Utopia Avenue van David Mitchell en bij A Visit from the Goon Squad van Jennifer Egan en ik kon het ook bij Daisy Jones & The Six van Taylor Jenkins Reid. Dat laatste boek is nu omgetoverd tot een serie en bij deze serie hoort AURORA, een echt album van Daisy Jones & The Six. Er zit niet eens zoveel ruimte tussen de muziek die ik zelf had bedacht bij het boek en de muziek die op het album terecht is gekomen. Dat heeft alles te maken met het jaren 70 geluid op het album en de invloeden van Fleetwood Mac. Het levert een album op dat, net als het boek, goed is voor een glimlach.


Daisy Jones & The Six van Taylor Jenkins Reid was niet het eerste boek over een fictieve rockband en ook zeker niet het eerste boek dat vrijwel volledig bestond uit verzonnen interviews. Hoewel ik niet zo gek ben op het laatste genre, las ik de roman over de opkomst en ondergang van een band in de jaren 70 in één ruk uit. 

Het was dan ook een mooi verhaal over de jonge Daisy, die aan het eind van de jaren 60 opduikt in de muziekscene van Los Angeles en langzaam maar zeker uitgroeit tot een ster, zeker wanneer ze de samenwerking zoekt met de band The Six. Haar relatie met Billy, de voorman van The Six, stuwt de muziek van Daisy Jones & The Six niet alleen naar grote hoogten, maar betekent uiteindelijk ook de trieste ondergang van de band. 

Wanneer een boek wordt verfilmd is het altijd even afwachten of de beelden die je zelf hebt bedacht overeenkomen met de beelden in de film, wat lang niet altijd het geval is. Dat zal niet anders zijn bij het bekijken van de serie Daisy Jones & The Six, die vanaf vorige week te zien is op Amazon Prime. 

Met de gekozen acteurs en de geschoten beelden kan iedereen uiteindelijk wel vrede hebben denk ik, want het ziet er allemaal mooi en realistisch uit. Sinds vorige week is er echter ook de soundtrack bij de serie en wordt voor de lezers van het boek bepaald hoe de muziek van Daisy Jones & The Six klinkt. 

Na eerste beluistering van deze soundtrack, of beter gezegd het album AURORA, kan ik concluderen dat het geluid op deze soundtrack niet mijlenver is verwijderd van de muziek die in mijn hoofd klonk bij het lezen van het boek. Dat is op zich niet zo gek, want vrijwel iedereen die Daisy Jones & The Six las had associaties met Fleetwood Mac, zeker door de liefdesperikelen in deze band ten tijde van het album Rumours. 

Het album bij de serie Daisy Jones & The Six heeft zich ook stevig laten beïnvloeden door de muziek van Fleetwood Mac en klinkt meer dan eens als de opvolger van Rumours die Fleetwood Mac zelf niet maakte. Nu vind ik het deels heiligschennis om een poging te doen om een eigen Rumours te maken, maar op een of andere manier vind ik AURORA best een lekker album. 

Dat heeft deels te maken met de hoge kwaliteit van de songs, waarvoor topkrachten als Jackson Browne, Phoebe Bridgers en Marcus Mumford werden gerekruteerd. Ook met de kwaliteit van de muzikanten zit het wel goed op het album, dat ook nog eens geweldig werd geproduceerd door topproducer Blake Mills, die het album heeft voorzien van een authentiek klinkend 70s geluid. 

In vocaal opzicht wordt de kar getrokken door Riley Keough, die zich eerder liet zien in de film over de vrouwelijke rockband The Runaways. Riley Keough is de dochter van Lisa Marie Presley en hiermee de kleindochter die Elvis nooit gekend heeft. Ze heeft vast wat van de genen van haar opa meegekregen, want de zang op de soundtrack van Daisy Jones & The Six is prima, wat ook de verdienste is van haar mannelijke kompaan Sam Claflin. 

Na één aflevering gezien te hebben kan ik wel concluderen dat de verfilming van het boek van Taylor Jenkins Reid geslaagd is. Ook AURORA voldoet verrassend goed aan mijn verwachtingen, al zal ik in de toekomst toch weer vooral grijpen naar de muziek van Fleetwood Mac als ik dit soort muziek wil horen. Blijft de vraag over of er voor Daisy Jones & The Six leven is na AURORA. Ik ben benieuwd. Erwin Zijleman

De muziek van Daisy Jones & The Six is ook verkrijgbaar via de bandcamp pagina van de Amerikaanse band: https://daisyjonesandthesix.bandcamp.com/album/aurora.


AURORA van Daisy Jones & The Six is verkrijgbaar via de Mania webshop: