10 maart 2023

Kali Uchis - Red Moon In Venus

De Colombiaanse muzikante Kali Uchis debuteerde in 2018 fantastisch, ging vervolgens de Latin kant op en keert nu terug bij de zwoele R&B, die misschien wat glad klinkt, maar wordt opgetild door de geweldige zang
Bij het verschijnen van albums die in het hokje R&B worden geduwd sta ik zeker niet vooraan in de rij, maar mijn liefde voor het genre is de afgelopen jaren wel flink gegroeid. Ik hou vooral van R&B die zich wat buiten de gebaande paden begeeft. Dat lijkt op het nieuwe album van Kali Uchis niet het geval, maar wat klinkt het album lekker en wat is de Colombiaanse muzikante een geweldige zangeres. Luister net wat vaker naar Red Moon In Venus en je hoort dat er toch weer veel moois en bijzonders is verstopt in de zwoele klanken op het album. Zeker als de zon onder is komt de muziek van Kali Uchis prachtig tot leven en imponeert ze met haar stem. Ik ben weer om.


Isolation, het debuutalbum van de van oorsprong Colombiaanse muzikante Kali Uchis, haalde ik aan het eind van 2018 uit het jaarlijstje van het muziektijdschrift Oor. Ik had op dat moment nog nooit van Kali Uchis gehoord, maar kon me al snel vinden in het oordeel van Nederland’s bekendste muziektijdschrift. 

Dat was op zich best bijzonder, want normaal gesproken heb ik niet zoveel met de zwoele R&B die Kali Uchis maakte op haar debuutalbum. Bij herhaalde beluistering bleek echter al snel dat de in de Verenigde Staten opgegroeide muzikante zeker geen dertien in een dozijn R&B zangeres was en in muzikaal, vocaal en productioneel opzicht veel te bieden had. 

Haar tweede album, het in 2020 verschenen Sin Miedo [Del Amor y Otros Demonios] ∞ is me op een of andere manier ontgaan, maar na beluistering kan ik constateren dat Kali Uchis op haar tweede album een duidelijk andere weg insloeg. De grotendeels Engelse songs op Isolation hadden plaats gemaakt voor grotendeels Spaanstalige songs en de zwoele R&B van het debuutalbum was verrijkt met invloeden uit de Latin en de jazz en voorzien van een bijzondere en wat broeierige sfeer. 

Op het deze week verschenen Red Moon In Venus kruipt Kali Uchis weer wat dichter tegen het geluid van haar debuutalbum aan. De songs op het nieuwe album zijn grotendeels Engelstalig en de invloeden uit de Latin hebben weer wat aan terrein verloren. Kali Uchis maakt op Red Moon In Venus vooral zwoele R&B en het is R&B die zich meestal in een lekker loom tempo voortsleept. 

Op het eerste gehoor vond ik het allemaal wel wat minder spannend dan de songs op Isolation, waarin Kali Uchis vaker buiten de lijntjes kleurde. Op Red Moon In Venus kleurt de Colombiaanse muzikante vooral binnen de lijntjes. De meeste songs op het album sluiten aan bij het populaire repertoire binnen de R&B en neo-soul en hier en daar worden wat jazzy invloeden toegevoegd. 

Zeker wanneer het tempo laag ligt en invloeden uit de jazzy pop het voortouw nemen, schuift Kali Uchis voorzichtig op richting Sade, maar over het algemeen zal Red Moon In Venus toch in het hokje R&B worden geduwd. Het album klinkt, mede door de inzet van een flink blik producers, geweldig, al is het allemaal aan de gladde en gelikte kant. Daar ben ik meestal niet zo gek op, maar met het warme en broeierige geluid op het nieuwe album van Kali Uchis heb ik geen moeite, al is het maar omdat er stiekem toch veel mooie dingen in zijn verstopt. 

Zeker wat later op de avond is Red Moon In Venus een heerlijk album, al moet je wel enige liefde hebben voor R&B. Het is zoals gezegd geen 13 in een dozijn R&B en dat heeft alles te maken met de stem van Kali Uchis. De zang op haar nieuwe album is echt veel beter dan die op een gemiddeld R&B album en vaak zo goed dat ook de wat gladdere songs op het album volledig overtuigen. Het is een stem met een flink bereik en vooral heel veel souplesse, waardoor de zang zich prachtig om de instrumentatie heen krult. 

Enige irritatie is dat er een enkele keer (en gelukkig echt maar een enkele keer) een kerel opduikt die niet kan zingen en daarom de autotune vol open draait. Het zijn de enige smetjes op een wat mij betreft zeer geslaagd album van Kali Uchis, die nog maar eens laat horen dat ze behoort tot de groten of in ieder geval de grote beloften binnen de R&B van het moment. Erwin Zijleman


Red Moon In Venus van Kali Uchis is verkrijgbaar via de Mania webshop: