21 maart 2023

Weval - Remember

Het Amsterdamse duo Weval laat op haar derde album Remember een uiterst veelzijdig, veelkleurig en spannend elektronisch geluid horen, maar verliest ook de toegankelijke popsong niet uit het oog
Remember is mijn eerste kennismaking met de muziek van Harm Coolen en Merijn Scholte Albers, oftewel Weval. Ik ging er tot voor kort van uit dat de muziek van het Amsterdamse duo niets voor mij was, maar ik vind Remember een fascinerend album. Weval trekt een flinke batterij elektronica uit de kast en slaagt er in om in iedere track weer net wat anders te klinken. Weval schuwt het experiment geen moment, maar is ook niet bang voor popsongs met een kop en een staart. Het zijn songs die putten uit de rijke historie van de elektronische popmuziek, maar het Amsterdamse duo creëert op haar derde album ook een duidelijk eigen geluid. Fascinerend album.


Ik had volgens mij nog niet eerder naar de muziek van Weval geluisterd, terwijl het deze week verschenen Remember toch al het derde album is van het Amsterdamse duo, dat tot dusver ook nog eens kan rekenen op zeer positieve recensies. Mogelijk heb ik me wat laten afschrikken door de etiketten elektronica en dance die vaak op de muziek van Weval worden geplakt, want dat zijn niet de genres waar mijn eerste voorkeur naar uit gaat bij de selectie van nieuwe albums. 

Het blijkt in het geval van Weval onterecht, want Remember is een album waar ik juist heel goed mee uit de voeten kan. Dat heeft alles te maken met het tempo waarin de muziek van het Amsterdamse duo zich voortsleept. Op Remember vertrouwen Harm Coolen en Merijn Scholte Albers niet op stuwende beats, maar ligt het tempo over het algemeen laag. Met dance heeft het allemaal niet zo heel veel te maken, want Remember lijkt me geen album dat de dansvloer in vuur en vlam gaat zetten, al gaat het tempo aan het eind van het album nog wel wat omhoog. 

Het lagere tempo is zeker niet het enige dat me over de streep trok bij beluistering van het nieuwe album van Weval, want het Amsterdamse tweetal heeft veel meer te bieden. De elektronica heeft door het wat lage tempo al snel een bezwerende uitwerking, maar het is ook elektronica die een breed en veelkleurig palet bestrijkt. Weval heeft zich deels laten beïnvloeden door de elektronica pioniers uit het verre verleden, maar klinkt minstens net zo vaak eigentijds of zelfs wat futuristisch. 

Door steeds te kiezen voor andere ritmes en andere klanken is Remember, ondanks het feit dat het tempo vooral laag blijft, een opvallend gevarieerd album. De twee Amsterdamse muzikanten weten steeds weer te verrassen met bijzondere klanken, die variëren van sprookjesachtig en atmosferisch tot vervormd en vervreemdend of psychedelisch en bezwerend. 

De flinke batterij aan elektronica op het album wordt gecombineerd met lekker lome en dromerige zang, die prachtig contrasteert met de klanken van alle synths. Door het toevoegen van zang stuurt Weval haar muziek makkelijk de kant op van popsongs met een kop en een staart en dat ontbreekt er nog wel eens aan op albums die in het hokje elektronica worden geduwd. 

Dat die elektronica niet alleen mooi kleurt bij de stemmen van Harm Coolen en Merijn Scholte Albers is te horen in de track waarin wordt samengewerkt met Eefje de Visser en dat is een samenwerking die wat mij betreft naar veel meer smaakt. Maar ook zonder Eefje de Visser legt Weval de lat song na song hoog. 

Weval maakt op Remember songs met een kop en een staart, maar het Nederlandse duo kiest nooit voor de makkelijkste weg. De songs op Remember zitten knap in elkaar en weten steeds weer te verrassen met bijzondere klanken, opvallende wendingen en fraaie spanningsbogen. Zeker bij niet al te aandachtige beluistering kabbelt de muziek van Weval aangenaam voort, maar pas bij aandachtige beluistering komt Remember tot leven en blijf je maar nieuwe dingen horen in de muziek van Harm Coolen en Merijn Scholte Albers. 

Inmiddels heb ik ook de eerste twee albums van Weval beluisterd, maar Remember bevalt me net wat beter. Het heeft even geduurd, maar ik begrijp inmiddels waarom de muziek van Weval zo stevig wordt bewierookt. Erwin Zijleman

De muziek van Weval is ook verkrijgbaar via de bandcamp pagina van het Amsterdamse duo: https://weval.bandcamp.com/album/remember.


Remember van Weval is verkrijgbaar via de Mania webshop: