22 maart 2023

Aly & AJ - With Love From

De voormalige tienersterren Aly & AJ hebben al een heel muzikaal verleden achter zich, maar laten op hun nieuwe album With Love From horen dat ze in muzikaal en vocaal opzicht volwassen zijn geworden
Ik had nog nooit van Aly & AJ gehoord, maar was direct gecharmeerd van hun nieuwe album With Love From. Het is een album met invloeden uit de Amerikaanse rootsmuziek, de Westcoast pop van weleer en de hedendaagse pop. De muziek van het tweetal klinkt fris, eigentijds en soms ietwat gepolijst, maar de songs van de twee zussen uit California zijn zeer aangenaam en de stemmen van de twee weten elkaar zeer fraai te versterken. Ik ben in het verleden van Aly & AJ gedoken en dat is lang niet altijd even interessant, maar With Love From is wat mij betreft een album vol belofte. Het is een album dat de ruimte aangenaam vult, maar dat ook zeker van hoge kwaliteit is.


Aly & AJ is een Amerikaans duo dat, toch wel enigszins tot mijn verbazing, al een handvol albums op haar naam heeft staan. Dat ik de zusjes Alyson en Amanda Joy Michalka nog niet eerder ben tegengekomen is ook weer niet zo gek, want in eerste instantie was hun muziek nou niet zo interessant. De twee zussen doken in het eerste decennium van dit millennium op als tienersterren in Disney Channel series met wat doorsnee en vaak aalgladde pop, die hooguit opviel door twee goed bij elkaar passende stemmen. Aly & AJ bleken vervolgens ook uit de voeten te kunnen met suikerzoete countrypop en begaven zich hierna ruim tien jaar lang op het terrein van de musical, waar ik echt helemaal niets mee kan. 

In 2021 doken de Californische zussen weer op met een nieuw album, dat me destijds niet is opgevallen. Deels ten onrechte, want a touch of the beat gets you up on your feet gets you out and then into the sun (geen hoofdletters) gaat deels het ene oor in en het andere oor weer uit, maar het bevat ook een aantal prima songs en laat bovendien horen dat Aly & AJ in muzikaal en vocaal opzicht volwassen zijn geworden. 

Dat laten de twee zussen nog veel duidelijk horen op het deze week verschenen With Love From, dat ik aanzag voor een debuutalbum. Dat is het dus niet, maar With Love From laat zich wel beluisteren als een nieuwe start. Op het vorige album maakten de zussen Michalka vooral elektronisch ingekleurde popmuziek, maar op het nieuwe album klinkt de muziek van de zussen uit Torrance, California, een stuk organischer en schuiven ze in muzikaal opzicht wat op richting Amerikaanse rootsmuziek en Westcoast pop. 

De openingstrack doet heerlijk nostalgisch aan en komt prachtig tot leven wanneer Aly en AJ beginnen te zingen. De stemmen van de twee zussen klinken inmiddels een stuk warmer en rijper dan in hun tienerjaren, maar kleuren gelukkig nog altijd prachtig bij elkaar en doen dat op een manier waarop alleen stemmen van zussen dat kunnen. Door de zang hadden de zussen mij in ieder geval direct te pakken.

In de openingstrack hoor je een vleugje Amerikaanse rootsmuziek, maar Aly & AJ kunnen ook uit de voeten met zonnige Californische pop met hier en daar een flinke knipoog naar de muziek van Fleetwood Mac uit de jaren 70 en 80 of naar de honingzoete maar zeer aangename muziek van Wilson Phillips uit de jaren 90, maar ik hoor hier en daar ook wel wat van First Aid Kit, maar dan met een Californisch sausje.

Om te kunnen genieten van het nieuwe album van de Californische zussen is enige liefde voor lekker in het gehoor liggende popsongs absoluut een vereiste, want With Love From klinkt een stuk gepolijster dan het gemiddelde rootsalbum. Ik hou zelf wel van het soort popliedjes dat Aly & AJ maken en wat mij betreft blijft With Love From altijd aan de goede kant van de streep. De pop met een heel klein beetje country en folk klinkt toch weer anders dan de Nashville countrypop, ook al zijn de ingrediĆ«nten grotendeels gelijk. 

Het nieuwe album van Aly & AJ doet verlangen naar warme zomeravonden, waarop dit album kan klinken als een aangenaam koel briesje. Ondertussen valt er wel degelijk veel te genieten, want de songs van het tweetal zijn smaakvol ingekleurd met hier en daar een pedal steel en op de zang van het Amerikaanse tweetal valt wat mij betreft niets aan te merken. Ook de songwriting skills van Aly en AJ zijn dik in orde, want With Love From bevat een serie prima songs. Vergeleken met het vorige album zetten de Amerikaanse zussen een flinke stap en ik heb zomaar het idee dat er nog veel meer in zit bij Aly en AJ. Erwin Zijleman