16 augustus 2024

Anne Buckle - WILDWOOD

De Amerikaanse muzikante Anne Buckle heeft een verrassend mooi en eigenzinnig countrypop album gemaakt, dat in alle opzichten betovert, maar vooralsnog helaas schandalig weinig aandacht krijgt
WILDWOOD, het eerste album van Anne Buckle is een album vol bijzondere verleidingen. Zo is er een stem die wel wat aan Kacey Musgraves doet denken, zijn er de bijzonder aangenaam klinkende countrypopsongs en is er de bijzondere instrumentatie die subtiel maar altijd op fraaie wijze de grenzen opzoekt. Dat ik het debuutalbum van Anne Buckle heb ontdekt is puur toeval, maar wat is dit album me een kleine week later al dierbaar. Ik heb dit jaar niet te klagen over memorabele countrypop albums van persoonlijke favorieten, maar de mij tot voor kort totaal onbekende Anne Buckle levert met WILDWOOD een album op dat zeker niet onder doet voor mijn countrypop favorieten van 2024.



WILDWOOD, het debuutalbum van de Amerikaanse muzikante Anne Buckle, ben ik vorige maand niet tegengekomen in de vele releaselijsten die ik raadpleeg ter inspiratie. Dat ik het album toch nog heb ontdekt heb ik te danken aan het Amerikaanse duo Steel Blossoms, dat is te horen in een van de tracks op het album en hiervan melding maakte op haar socials. 

Het was overigens zo ongeveer het eerste levensteken van Steel Blossoms dat me opviel, sinds hun fantastische titelloze debuutalbum uit 2019, maar dit terzijde. Dat ik vervolgens ook nog ben gaan luisteren naar het eerste album van Anne Buckle heeft alles te maken met de slappe tijden van het moment, maar ik ben heel blij met dit bijzondere debuutalbum. 

WILDWOOD opent met de track Appalachian Dream, waardoor ik er van uit ging dat Anne Buckle zich op haar debuutalbum zou richten op het maken van muziek die zich heeft laten inspireren door de folk zoals die aan het begin van de vorige eeuw in de Appalachen werd gemaakt. Dat is zeker niet het geval want de eerste track van WILDWOOD opent als een elektronische popsong van het moment, inclusief vervormde stemmen. 

Dat duurt overigens maar dertien seconden, want hierna is duidelijk dat Anne Buckle niet voor niets Nashville als thuisbasis heeft gekozen. Appalachian Dream schuift al snel op richting country of countrypop, al duiken er met enige regelmaat eigenzinnige accenten op, die duidelijk maken dat Anne Buckle zich niet volledig laat vastsnoeren in het keurslijf van de Nashville countrypop. 

De Amerikaanse muzikante heeft er overigens al een bijzondere carrière opzitten, want ze werkte eerder als diplomaat en is bovendien een geschoold violiste. Inmiddels bespeelt Anne Buckle een heel arsenaal aan instrumenten en heeft ze bovendien ontdekt dat ze een prima zangeres is. 

Na de opvallende openingstrack was ik onder de indruk van de bijzondere touch die Anne Buckle geeft aan de op het moment zo populaire countrypop en die bijzondere touch gaat een album lang mee. De meeste songs op WILDWOOD bevatten alle ingrediënten die countrypop wat mij betreft aangenaam en interessant maken, maar Anne Buckle voegt er haar eigen ding aan toe en heeft als bonus ook nog eens een bijzonder aangenaam vleugje Kacey Musgraves in haar stem. 

De countrypop songs op haar debuutalbum bevatten hier en daar een snufje pop, zijn incidenteel voller en steviger ingekleurd en worden hier en daar verrijkt met fraaie orkestraties, maar overdadig wordt het nooit. Anne Buckle weet de Nashville countrypop op subtiele wijze te verrijken en heeft hierdoor een album gemaakt dat zich weet te onderscheiden in het genre. 

Omdat de stem van de muzikante uit Nashville zeer geschikt is voor countrypop en de songs buiten de instrumentatie redelijk dicht in de buurt blijven bij het stramien van de klassieke countrypop song zullen liefhebbers van Nashville countrypop onmiddellijk vallen voor het debuutalbum van Anne Buckle en pas hierna ontdekken hoe de Amerikaanse muzikante op fraaie en subtiele wijze de grenzen van het genre opzoekt. 

WILDWOOD is echt in alle opzichten een uitstekend album en het verbaast me dan ook dat het album tot dusver zo weinig aandacht heeft gekregen. Het is ook doodzonde, want dit zo knap gemaakte en mooi uitgevoerde album verdient alle aandacht. Mijn hart heeft Anne Buckle in ieder geval gestolen met dit eigenzinnige countrypop album dat ook nog eens ruim een uur duurt. Erwin Zijleman

WILDWOOD van Anne Buckle is verkrijgbaar via de website van de Amerikaanse muzikante: https://www.annebuckle.com/store/album.