21 augustus 2024

Maddy Kirgo - Shadow On My Light

De Amerikaanse muzikante Maddy Kirgo heeft met Shadow On My Light een album gemaakt dat anders klinkt dan de meeste andere albums van het moment en waarop steeds meer op zijn plek valt
Ik hou wel van het nostalgische singer-songwriter geluid uit de jaren 70 en werd daarom, in ieder geval in muzikaal opzicht, direct verrast door het album van Maddy Kirgo uit New Orleans. De Amerikaanse muzikante beschikt over een bijzondere stem, waaraan ik zeker even moest wennen, maar ze zingt beter dan bij vluchtige beluistering het geval lijkt. Ook de songs van Maddy Kirgo vallen in positieve zin op en Shadow On My Light klinkt bovendien anders dan al die andere albums van jonge singer-songwriters, wat door het enorme aanbod ook zeker gewenst is. Ik lees nog niet heel veel over het album van Maddy Kirgo, maar met een beetje geluk en rechtvaardigheid krijgt dit album alsnog de aandacht die het verdient.



Shadow On My Light van Maddy Kirgo is een album dat mij in eerste instantie vooral in verwarring bracht. Ik was bij de eerste noten van het album niet echt onder de indruk van de wat hoge of zelfs ijle stem van de muzikante uit New Orleans, maar was wel direct gecharmeerd van het zeer aangename jaren 70 geluid in de openingstrack van Shadow On My Light, waardoor ik toch bleef luisteren. 

Vervolgens raakte ik langzaam maar zeker gewend aan de karakteristieke en uiteindelijk toch wel mooie stem van Maddy Kirgo, maar werd ik in muzikaal opzicht weer meerdere kanten op gesleurd, waardoor de verwarring bleef. Het duurde wel even voordat alles op zijn plek viel, maar Maddy Kirgo had het geluk dat de spoeling verder relatief dun was deze week, waardoor ik de tijd kon nemen voor haar bijzondere album. 

Shadow On My Light is overigens haar tweede album, want in 2017 bracht ze via bandcamp al eens een album uit. Het is een eigenzinnig en bij vlagen interessant album, maar je hoort goed dat de muzikante uit New Orleans zeven jaar later een stuk verder is. Volgens de informatie op haar bandcamp pagina wilde Maddy Kirgo haar nieuwe album vooral maken om plezier te hebben en vervolgens de luisteraar een goed gevoel te geven. Dat is mijn geval gelukt, want Shadow On My Light heeft iets lichtvoetigs, maar het is ook een album dat sprankelt en fascineert. 

Maddy Kirgo begon met het schrijven van songs voor het album tijdens de lockdowns van de coronapandemie en moest in deze periode ook nog eens op de vlucht voor de orkaan Ida, die een goede vriendin overigens het leven kostte, en zag bovendien een liefdesrelatie eindigen. Shadow On My Light is daarom een album waarop een aantal heftige emoties een plek hebben gekregen, wat de zeggingskracht van de songs een boost heeft gegeven. 

Maddy Kirgo maakte haar officiële debuutalbum samen met Nick Corson en Duncan Troast, die ook deel uit maken van de eveneens uit New Orleans afkomstige band Video Age. New Orleans staat bekend als muzikale smeltkroes van de Verenigde Staten en ook Maddy Kirgo laat zich zeker niet beperken tot één genre, al zijn invloeden uit de singer-songwriter muziek van de jaren 70 dominant op het album. 

Ze kan echter ook uit de voeten met invloeden uit de Amerikaanse rootsmuziek en is in een enkele track ook niet vies van eigentijdse pop. Maddy Kirgo is wat mij betreft op haar best wanneer ze zwoele jaren 70 muziek maakt, maar de uitstapjes in andere richtingen maken van Shadow On My Light een spannend album. 

De stem van de Amerikaanse muzikante zal niet bij iedereen in de smaak vallen, maar ik vind de bijzondere zang op het album steeds mooier worden. Wat ik verder waardeer aan Shadow On My Light is dat de zang, muziek en songs van Maddy Kirgo anders klinken dan die van al die andere jonge vrouwelijke singer-songwriters die momenteel aan de weg timmeren, misschien met uitzondering van Clairo. 

Ook Clairo laat zich op haar laatste albums vooral inspireren door singer-songwriter muziek uit de jaren 70, maar ze vindt toch aansluiting bij de smaakmakers binnen de indiepop van het moment. Het is een plekje dat Maddy Kirgo ook verdient. Het was af en toe een worsteling, dat geef ik toe, maar toen alles eenmaal op zijn plek was gevallen hoorde ik een fris en origineel album, dat je steeds weer weet te verrassen en inderdaad een goed gevoel geeft. Erwin Zijleman

De muziek van Maddy Kirgo is ook verkrijgbaar via de bandcamp pagina van de Amerikaanse muzikante: https://maddycapitalk.bandcamp.com/album/shadow-on-my-light.