03 augustus 2024

Kacey Musgraves - Deeper Well: Deeper Into The Well

Kacey Musgraves maakte wat mij betreft met afstand het mooiste album van de eerste helft van 2024 en maakt het op het met zeven tracks aangevulde Deeper Well: Deeper Into The Well alleen maar mooier
De veertien tracks van het begin dit jaar verschenen Deeper Well ken ik inmiddels noot voor noot en koester ik intens, maar er is nu meer. Deeper Well: Deeper Into The Well voegt nog zeven tracks toe aan het album dat dit jaar normaal gesproken mijn jaarlijstje gaat aanvoeren. Het zijn voor een belangrijk deel tracks die niet hadden misstaan op het originele album en net als in deze tracks zingt Kacey Musgraves ook in de nieuwe songs de sterren van de hemel. Een deel van de nieuwe tracks past misschien beter bij een van de andere albums van Kacey Musgraves, maar ook deze zijn in kwalitatief opzicht dik in orde. En zo is een wat mij betreft bijna onwaarschijnlijk mooi album nog een stukje beter geworden.



We zijn het inmiddels gewend van Taylor Swift, die haar albums vaak al een paar uur na de release voorziet van flink wat extra tracks. Kacey Musgraves geeft tijdens haar concerten normaal gesproken geen toegift, maar voorziet het op 15 maart verschenen Deeper Well bijna vijf maanden na de release wel van een aantal extra tracks. Gisteren verscheen immers Deeper Well: Deeper Into The Well, dat naast de 14 tracks van het originele album zeven bonustracks bevat. 

Kacey Musgraves maakte in 2015 met Pageant Material een van mijn favoriete albums van het betreffende jaar en maakte drie jaar later met Golden Hour wat mij betreft met afstand het beste album van 2018. Het in 2021 verschenen star-crossed probeer ik nog steeds op de juiste waarde te schatten, maar kwam niet in de buurt van zijn voorgangers. Met het eerder dit jaar verschenen Deeper Well was de wraak van Kacey Musgraves gelukkig zoet, want Deeper Well is niet alleen het album dat ik dit jaar het vaakst heb beluisterd, maar is wat mij betreft ook het beste album van het jaar. 

Op Deeper Well verruilde Kacey Musgraves de country van haar eerste albums en de kosmische country van Golden Hour voor een meer folky geluid. Het is een over het algemeen ingetogen geluid, waarin de fraaie engelenstem van de Amerikaanse muzikante alle ruimte krijgt. 

De veertien tracks van het originele album ken ik inmiddels noot voor noot en ze zijn me inmiddels nog een stuk dierbaarder dan op het moment dat ik mijn jubelrecensie (https://dekrentenuitdepop.blogspot.com/2024/03/kacey-musgraves-deeper-well.html) over Deeper Well schreef. Ik was daarom wel toe aan wat extra tracks en de zeven extra tracks op Deeper Well: Deeper Into The Well vallen me zeker niet tegen. 

Het begint met het met opvallende gitaarakkoorden en strijkers verrijkte Ruthless, dat zowel in muzikaal, vocaal als tekstueel opzicht perfect aansluit op de 14 originele tracks op het album. Het is een track die zich direct genadeloos opdringt en die betovert met de prachtige stem van Kacey Musgraves. Het aan haar jongere zusje opgedragen en door de piano gedragen Little Sister vind ik nog wat mooier en ook deze track had niet misstaan op het originele album. 

Het wat meer country getinte Flower Child klinkt wel anders dan de meeste andere tracks op Deeper Well en had niet misstaan op Golden Hour of Pageant Material. Superbloom is vervolgens de eerste nieuwe track met een bijdrage van een gastvocalist en de combinatie Kacey Musgraves en Leon Bridges werkt beter dan ik had verwacht, al past de soulvolle track beter bij star-crossed dan bij Deeper Well. Het samen met de twee zangeressen en de zanger van Tiny Habits (check hun afgelopen voorjaar verschenen debuutalbum All For Something) gemaakte Perfection spreekt me persoonlijk veel meer aan en laat horen dat de stem van Kacey Musgraves ook prachtig gecombineerd kan worden met andere vrouwenstemmen. 

Het ingetogen Arm’s Length is weer een waardevolle aanvulling op de originele tracks van Deeper Well en blinkt wat mij betreft uit door de echt prachtige zang van de Amerikaanse muzikante. Irish Goodbye kwam tijdens de Europese tour van Kacey Musgraves al met enige regelmaat voorbij en is door de subtiele klanken, de fraaie zang en de mooie harmonieën eveneens een prachtige aanvulling op de originele versie van Deeper Well. Al met al kan ik concluderen dat mijn favoriete album met zes geweldige tracks en een aardige bonus alleen maar mooier is geworden en nu een uur lang imponeert. Erwin Zijleman