02 augustus 2024

Rosie Tucker - UTOPIA NOW!

Het was het eerste half jaar van 2024 flink dringen binnen de indierock waardoor flink wat albums tussen wal en schip vielen, maar UTOPIA NOW! van Rosie Tucker is hier echt veel te goed voor
Het was uiteraard Paste Magazine dat me een paar weken geleden wees op een aantal albums uit de eerste helft van 2024 die ik op een of andere manier had gemist. Van deze albums viel UTOPIA NOW! van Rosie Tucker bijna alsnog buiten de boot, maar op de valreep heb ik het album toch nog opgepikt. Het is een album dat binnen de indierock van het moment met de betere albums mee kan, maar het is ook een album dat herinneringen oproept aan de indierock zoals die in de jaren 90 werd gemaakt. De muzikant uit Los Angeles schrijft aansprekende songs en beschikt over een mooie en karakteristieke stem, waarna producer Wolfy het album heeft voorzien van een aansprekend gitaargeluid.



UTOPIA NOW! van Rosie Tucker dook op in een aantal lijstjes waarin werd teruggekeken op het eerste halfjaar van 2024. Bij de release van het album in maart was de muziek van de Amerikaanse singer-songwriter me eerlijk gezegd niet opgevallen, maar UTOPIA NOW! is een inderdaad een prima album. 

Rosie Tucker is een muzikant uit Los Angeles en ziet zichzelf als een non-binair persoon. Ik was de naam Rosie Tucker volgens mij nog niet eerder tegen gekomen en ging er daarom in eerste instantie van uit dat UTOPIA NOW! een debuutalbum is, maar dat blijkt zeker niet het geval, want eerder verschenen al twee albums en een mini-album. 

Het vorige album van Rosie Tucker, het in 2021 verschenen Sucker Supreme, besprak ik zelfs op de krenten uit de pop en omschreef ik als een album dat zeer deed uitzien naar nieuw werk van de Amerikaanse muzikant. Dat ik het album desondanks vergeten was zegt waarschijnlijk vooral iets over het enorm grote albums dat verschijnt binnen de genres waarin Rosie Tucker opereert. 

Na vluchtige beluistering van Sucker Supreme en het album dat er aan vooraf ging durf ik wel te concluderen dat de muzikant uit Los Angeles met UTOPIA NOW! het beste album tot dusver heeft afgeleverd. Het is een album dat makkelijk in het hokje indierock zal worden geduwd en daar valt niet zo veel op af te dingen. Het is indierock die met één been in het heden staat, maar die zich ook flink heeft laten beïnvloeden door de indierock die in de jaren 90 werd gemaakt. 

Rosie Tucker beschikt over een aansprekende stem, die ook in de jaren 90 hoge ogen had gegooid en ook het gitaarwerk op UTOPIA NOW! doet meer dan eens denken aan indierock albums uit dit decennium. Hier blijft het niet bij, want de muziek van Rosie Tucker vindt ook zeker aansluiting bij de indiepop van het moment. 

Rosie Tucker maakte het nieuwe album samen met producer Wolfy, wat weer het alter ego is van Madison Scheckel. Het is een naam die ik ken van het vorig jaar verschenen album van Jess Kallen, ook zo’n album waarover ik direct heel enthousiast was, maar dat ik net als het vorige album van Rosie Tucker helaas snel ben vergeten. Het nieuwe album van Rosie Tucker gaat hopelijk langer mee, want de Amerikaanse muzikant heeft veel te bieden. 

UTOPIA NOW! op valt zoals gezegd op door prima gitaarwerk, maar ik ben vooral onder de indruk van de stem van Rosie Tucker. De muzikant uit Los Angeles beschikt over een mooie maar ook bijzondere stem. Het is een stem die zoals gezegd associaties oproept met vrouwelijke boegbeelden van de 90s indierock, met Juliana Hatfield voorop, maar die er ook in positieve zin uitspringt binnen de indierock van het moment. 

UTOPIA NOW! heeft nog meer te bieden, want ook de songs op het album vind ik erg sterk. Het zijn songs die liefhebbers van indierock uit heden en verleden direct bekend in de oren klinken, maar de songs van Rosie Tucker zijn ook onderscheidend genoeg om de vergelijking met de songs van de talloze concurrenten aan te kunnen. Aan het eind van het album zoekt Rosie Tucker wat nadrukkelijker de grenzen van de indierock op, maar ook als dat niet gebeurt is UTOPIA NOW! een uitstekend album, dat terecht, en natuurlijk door Paste, nog eens extra in het zonnetje werd gezet. Erwin Zijleman

De muziek van Rosie Tucker is ook verkrijgbaar via de bandcamp pagina van de Amerikaanse muzikant: https://rosietucker.bandcamp.com/album/utopia-now.