08 augustus 2024

Avery Anna - Breakup Over Breakfast

Avery Anna werd een ster door opvallende filmpjes te plaatsen op TikTok, maar laat op haar debuutalbum Breakup Over Breakfast horen dat ze over de potentie beschikt om uit te groeien tot een countrypop ster
De jonge Amerikaanse muzikante Avery Anna laat in een aantal tracks op haar debuutalbum Breakup Over Breakfast haar liefde voor de countrymuziek horen. Gedreven door een op de klippen gelopen relatie vertolkt ze haar countrysongs met veel gevoel en maakt ze indruk. Avery Anna is ook niet vies van pop en rock die in een aantal andere tracks op het album het voortouw nemen. Dat is niet mijn favoriete soort countrypop, maar de goede momenten op Breakup Over Breakfast winnen het vrij makkelijk van de mindere momenten. De nog piepjonge Avery Anna komt nog niet in de buurt van de groten in het genre, maar laat op haar debuutalbum zeker horen dat ze er aan komt.



In mijn recensies van countrypop albums geef ik vaak aan dat een goed countrypop album wat mij betreft een album is waarop country en pop op een goede manier in balans zijn, wat naar mijn smaak betekent dat invloeden uit de country domineren en worden vergezeld door slechts een aangenaam randje pop. Breakup Over Breakfast van de Amerikaanse muzikante Avery Anna voldoet niet aan deze criteria, want de via Arizona in Nashville, Tennessee, terecht gekomen singer-songwriter heeft heel veel pop toegevoegd aan minstens een deel van haar countrysongs. 

Je hoort het direct in de openingstrack en titelsong van het album, waarin invloeden uit de country absoluut een rol spelen, maar pop en rock overheersen. De pop hoor je in de stem van de jonge Amerikaanse muzikante, die afgelopen voorjaar haar twintigste verjaardag vierde. Ook de melodie en het refrein van de openingstrack van het album sluiten meer aan bij de perfecte popsong dan bij de doorleefde countrysong, terwijl de verrassend stevig aangezette gitaren de track de kant van de rock op duwen. 

Het is een beproefd recept op het debuutalbum van Avery Anna, die in een aantal tracks ook wel wat dichter tegen de country aan schuurt. Ik was de naam van de jonge Amerikaanse muzikante nog niet eerder tegen gekomen, maar het verhaal van Avery Anna is een mooi verhaal. Op haar zeventiende zette ze haar eerste video’s op TikTok en trok ze de aandacht door zittend in een badkuip songs van anderen te vertolken. Keurig aangekleed overigens. 

Met Breakup Over Breakfast laat Avery Anna wat mij betreft horen dat ze ook met haar eigen songs flink wat te bieden heeft. Wanneer de muzikante uit Nashville de country volledig omarmd heeft ze mij direct te pakken met fraaie zang en sterke songs, maar ook als Avery Anna de pop laat domineren in haar songs weet ze mij te overtuigen. Het is knap hoe Avery Anna met haar stem kan schakelen tussen country en pop en ook in muzikaal opzicht schakelen de songs van de Amerikaanse muzikante makkelijk tussen verschillende stijlen. 

Het debuutalbum van Avery Anna is me dankzij de vele flirts met pop net wat minder dierbaar dan de countrypop albums die ik de afgelopen tijd heb besproken, maar de Amerikaanse muzikante is nog piepjong en laat desondanks veel belofte horen. Zeker in de songs met een hoog countrygehalte klinkt haar stem prachtig en verrassend doorleefd, maar ook de songs waarin de gitaren stevig zijn aangezet vermaken via een aangename Avril Lavigne vibe met een countrytwist makkelijk. 

Een heftige liefdesbreuk vormde de aanleiding voor veel songs op het debuutalbum van Avery Anna en de pijn hoor je vooral in de songs met meer country dan pop, wat mij betreft een extra reden dat juist deze tracks op het debuutalbum van de muzikante uit Nashville indruk maken en in de buurt komen van al het moois dat de laatste tijd in het genre is gemaakt.

Avery Anna benadert op haar debuutalbum nog niet het niveau van een jonge collega als Megan Moroney, maar die heeft het afgelopen jaar laten horen dat het snel kan gaan. Breakup Over Breakfast is net wat te wisselvallig om een droomdebuut genoemd te mogen worden, maar het is wat mij betreft wel een album vol belofte. Ik ben in ieder geval heel benieuwd naar de volgende verrichtingen van Avery Anna en hoop dat de balans op haar volgende album doorslaat richting de country die ze een aantal keren maakt op Breakup Over Breakfast. Erwin Zijleman