11 september 2024

John Blek - Cheer Up

De Ierse muzikant John Blek verrijkt zijn vooral door folk en 70s singer-songwriter muziek geïnspireerde songs dit keer met een aantal wat meer eigentijdse ingrediënten, wat echt geweldig uitpakt
Het duurde even voor ik onder de indruk raakte van de albums van de Ierse muzikant John Blek, maar inmiddels kan ik niet meer om hem heen. Ook op het deze week verschenen Cheer Up laat de muzikant uit Cork horen dat hij zijn klassiekers binnen de folk en singer-songwriter muziek kent, maar hij heeft de songs op zijn nieuwe album ook voorzien van een wat modernere touch. Dat is misschien even wennen, maar het klinkt allemaal prachtig, mede door de toegevoegde accenten van strijkers en de achtergrondzang. John Blek is op Cheer Up bovendien nog verder gegroeid als songwriter en vindt met zijn nieuwe album aansluiting bij de besten van het moment.



Ik had lange tijd niet zo heel veel met de muziek van de Ierse muzikant John Blek, maar het in 2020 verschenen The Embers vond ik echt prachtig. Waar ik zijn eerdere albums wat kil en wat te folky vond klinken, verwarmde The Embers de ruimte met een sfeervol en tijdloos geluid. Het album week overigens ook weer niet zo heel veel af van de andere albums van de Ierse muzikant, waardoor ik inmiddels ook de vroegere albums van John Blek kan waarderen. 

Op het vorig jaar verschenen Until The Rivers Run Dry koos de muzikant uit het Ierse Cork voor een net wat ander geluid. Het is een geluid dat wat minder zwaar leunde op de Britse en Ierse folk en wat opschoof richting de singer-songwriter muziek uit de jaren 70. Het is een geluid dat in flink wat recensies werd omschreven als romantisch. Dat is in de praktijk vaak een synoniem voor zoetsappig, maar zoetsappig vond ik Until The Rivers Run Dry zeker niet. 

Op het deze week verschenen Cheer Up trekt John Blek de lijn van zijn vorige album deels door, maar hij vindt ook aansluiting bij de folky singer-songwriters van dit moment. De laatste groep is de afgelopen jaren flink gegroeid en over het algemeen heb ik niet zo veel met het mannelijke deel van de groep. Voor John Blek maak ik ook dit keer een uitzondering, want Cheer Up is een sterk album. 

Net als op zijn vorige album vindt de Ierse muzikant zijn inspiratie voor een deel in de folk en de singer-songwriter muziek uit het verleden en dan met name uit de jaren 70. Het zijn invloeden die zijn verwerkt in sfeervolle of zelfs warmbloedige songs, die ook dit keer romantisch worden genoemd. Het zijn songs die, net als op de vorige albums van de Ierse muzikant over het algemeen subtiel en grotendeels akoestisch zijn ingekleurd, maar de instrumentatie op Cheer Up is ook smaakvol. Het is een instrumentatie waarin veel aandacht is besteed aan de details, die je vooral hoort wanneer je het album met de koptelefoon beluistert. 

Naast invloeden uit het verleden bevat het negende album van John Blek ook invloeden uit het heden. Je hoort het in de songs die net wat voller en steviger klinken, die hier en daar experimenteren met bijzondere ritmes en die in flink wat gevallen zijn verrijkt met flink wat strijkers van het Duitse duo Broken Strings. Nu hou ik persoonlijk wel van authentiek klinkende singer-songwriter albums met een duidelijke jaren 70 vibe, maar ik moet zeggen dat het wat eigentijdser klinkende geluid van John Blek me zeer aanspreekt. 

Cheer Up, dat in tekstueel opzicht een zeer persoonlijk album is, klinkt fris en geïnspireerd. De stem van John Blek komt goed tot zijn recht in de wat eigentijdser klinkende songs en het is een stem die in een deel van de tracks prachtig wordt ondersteund door het Nederlandse damestrio Woolf, waar ik nog nooit van had gehoord, maar wat zijn de stemmen van de drie mooi. 

Ik heb het nog niet gehad over de kwaliteit van de songs en dat is misschien wel hetgeen waar ik het meest van onder de indruk ben. John Blek was ook op zijn vorige albums al een begenadigd songwriter, maar voor zijn nieuwe album heeft hij een serie zeer aansprekende songs geschreven. Met name de liefhebbers van wat traditioneler klinkende folkmuziek zijn het waarschijnlijk niet met me eens, maar ik vind John Blek echt steeds beter worden. Cheer Up is wat mij betreft dan ook de voorlopige kroon op zijn werk. Erwin Zijleman

De muziek van John Blek is ook verkrijgbaar via de bandcamp pagina van de Ierse muzikant: https://johnblek.bandcamp.com/album/cheer-up.


Cheer Up van John Blek is verkrijgbaar via de Mania webshop: