25 september 2024

Okay Kaya - Oh My God - That's So Me

De van oorsprong Noorse muzikante Kaya Wilkins maakt ook op haar nieuwe album Oh My God - That's So Me weer fascinerende en dit keer ook verrassend toegankelijke muziek onder de naam Okay Kaya
Oh My God - That's So Me, het nieuwe album van Okay Kaya, is inmiddels een paar weken uit, maar ik lees er nog niet veel over. Ik had het album zelf overigens ook bijna gemist, maar de muziek van de Noorse, maar vanuit New York opererende muzikante, is echt te mooi en bijzonder om te laten liggen. Oh My God - That's So Me klinkt weer anders dan het vorige album van Okay Kaya en is, op een paar uitstapjes na, een verrassend ingetogen en vooral jazzy en soulvol album. De muziek op het album is sober maar fantasierijk en hetzelfde kan gezegd worden over de zang van Kaya Wilkins. Oh My God - That's So Me is toegankelijker dan zijn voorgangers en verdient absoluut een breder publiek.



Toen begin deze maand het album Oh My God - That's So Me van Okay Kaya verscheen, ging er bij mij geen belletje rinkelen. Dat is best bijzonder, want in mijn eind 2022 verschenen recensie van haar vorige album SAP ben ik buitengewoon lovend over de songs van de muzikante uit New York. 

Ik ben helaas zeker niet de enige die niet direct opveert bij de release van een nieuw album van Okay Kaya, want Oh My God - That's So Me is nou niet bepaald overladen met aandacht. Dat is niet nieuw, want ook SAP kreeg in 2022 slechts bescheiden aandacht en ook de eerdere albums van Okay Kaya werden niet uitvoerig besproken. 

Het heeft alles te maken met de muziek die het alter ego van Kaya Wilkins maakt, want de songs van Okay Kaya moet je even op je laten inwerken. Kaya Wilkins komt overigens oorspronkelijk uit Noorwegen, maar vertrok een aantal jaren geleden naar New York voor een carrière als actrice, model en muzikante. Net als het uitstekende SAP uit 2022 onderstreept het deze maand verschenen Oh My God - That's So Me dat Kay Wilkins in ieder geval als muzikante mooie dingen doet. 

De Amerikaanse muziekwebsite Pitchfork moest me overigens wijzen op de kwaliteit van Oh My God - That's So Me, al doet de wat taaie recensie het album wat mij betreft geen recht. Het Pitchfork rapportcijfer 8 doet dat wel, want Oh My God - That's So Me is een mooi en bijzonder album. 

Net als op haar vorige album doet Kaya Wilkins op haar nieuwe album zo ongeveer alles zelf, wat muziek oplevert die anders klinkt dan nagenoeg alle andere muziek die momenteel wordt gemaakt. Het album werd opgenomen in Noorwegen en dat hoor je, want Oh My God - That's So Me heeft eerder de sfeer van de Scandinavische natuur dan die van de metropool waarin Kaya Wilkins woont. 

Vergeleken met het vorige album klinkt het nieuwe album van Okay Kaya wat meer ingetogen en veel minder elektronisch. Strijkers spelen een grotere rol in de songs die soms breed uitwaaien, maar ook aards klinken. De muziek is vooral ingetogen en sfeervol en dat past prima bij de zang van Kaya Wilkins die soulvol en jazzy zingt. 

Het jazzy element in de muziek op Oh My God - That's So Me wordt benadrukt door de subtiele gitaarlijnen, terwijl de baslijnen en de strijkers de soul in de muziek van Okay Kaya onderstrepen. In een aantal tracks flirt Kaya Wilkins subtiel met de door disco geïnspireerde elektronica van een band als Air, maar meestal domineren de lome en atmosferische klanken. 

De Noorse muzikante maakt echter zeker geen doorsnee jazz of soul, want de muziek op het album is bijna minimalistisch, al zijn de subtiele details in de muziek op het album zeer fraai uitgewerkt. Het vorige album van Okay Kaya vond ik een best ingewikkeld album dat de nodige energie vroeg van de luisteraar. Oh My God - That's So Me is zeker bij eerste beluistering een album waarbij je ook lekker kunt wegdromen, maar het is uiteindelijk ook een album dat het verdient om volledig uitgeplozen te worden. 

Dat uitpluizen geldt overigens ook voor de teksten waarin Griekse mythologie en filosofie worden gekoppeld aan de grote mondiale vraagstukken van het moment. Dat klinkt allemaal heel ambitieus en hoogdravend, maar Oh My God - That's So Me is ook een erg lekker en laidback album, dat Okay Kaya bekender moet kunnen maken dan ze nu is. Erwin Zijleman

De muziek van Okay Kaya is ook verkrijgbaar via de bandcamp pagina van de Noorse muzikante: https://okaykaya.bandcamp.com/album/oh-my-god-thats-so-me.