08 april 2020

John Prine (1946-2020)


De afgelopen twee weken stond mijn Facebook tijdlijn, vooral bevolkt door muziekliefhebbers en ook flink wat Amerikaanse (roots)muzikanten, al vol met steunbetuigingen aan het adres van John Prine. De legendarische Amerikaanse singer-songwriter was besmet geraakt met het corona virus en vocht voor zijn leven. Vannacht verscheen het bericht waarvan je hoopte dat het niet zou komen, misschien wel tegen beter weten in. John Prine is overleden. Hij werd 73 jaar oud.

Ik ben zelf absoluut geen kenner van de muziek van John Prine en voor zover ik weet ok geen groot fan. Ik heb welgeteld één album van hem in de kast staan, het in 2018 verschenen The Tree Of Forgiveness, dat ik echter nauwelijks heb beluisterd. Een eerbetoon aan de muziek van John Prine kan ik daarom beter aan anderen over laten, maar als ik alle berichten op mijn Facebook tijdlijn lees weet ik twee dingen: 1. John Prine was een belangrijke inspiratiebron voor veel rootsmuzikanten. 2. Hij zal gemist worden, niet alleen als muzikant, maar ook als mens. Hier laat ik het maar bij. Erwin Zijleman