03 april 2020

Soul volgens Peter Vantyghem (365 Albums Die Je Beluisterd Moet hebben

Peter Vantyghem staat in zijn boek 365 Albums Die Je Beluisterd Moet Hebben in de maand maart stil bij de soul en komt met 31 tips. 
De Vlaamse schrijver hanteert ook wanneer het gaat om soul een betrekkelijk brede definitie, waardoor je van alles tegenkomt in een maand soul. In tegenstelling tot in de maanden met blues en country kwam ik dit keer nauwelijks onbekenden tegen en helaas geen onbekenden die mijn kijk op het genre hebben veranderd. Ik ken de in het boek genoemde klassiekers in het genre en ben minder onder de indruk van de besproken soul van het moment, met één uitzondering: het briljante album van Solange, dat door het boek van Peter Vantyghem momenteel weer een vaste gast is op de platenspeler.


Op een van de laatste dagen van 2019 besprak ik het boek 365 Albums Die Je Beluisterd Moet Hebben van de Vlaamse auteur Peter Vantyghem. Het boek behandelt iedere maand een genre en geeft in dit genre dagelijks een luistertip. In maart richtte de Vlaamse auteur zich op de soul en iedere dag heb ik het luisteradvies, ondanks de bijzondere tijd waarin we leven, weer braaf opgevolgd. 

Het is een genre waarin ik redelijk bekend ben, waardoor er deze maand weinig verrassingen opdoken. Peter Vantyghem kiest natuurlijk voor klassiekers van onder andere Sam Cooke, Al Green, Ray Charles, Aretha Franklin, Curtis Mayfield, Otis Redding, Marvin Gaye, James Brown en Stevie Wonder. 

Hiernaast is er aandacht voor 80s klassiekers van Michael Jackson, Prince, George Michael en ABC (verrassende keuze, maar toch ook wel terecht), neo-soul klassiekers van Erykah Badu en D’Angelo en albums van “soul”-iconen uit recentere tijden als Adele, Frank Ocean, Justin Timberlake en Amy Winehouse (wel weer terecht). Verder nog een beetje funk (Funkadelic) en gospel (The Staple Singers), terwijl de Vlaamse schrijver vanuit zijn vaderland T.C. Matic en Axelle Red aandraagt (zou ik zelf niet in dit hokje proppen, maar heel gek is het ook weer niet). 


Waar ik in januari en februari in ieder geval één klassieker ontdekte die ik nog niet eerder gehoord had, was de oogst deze maand wat mager, tot op de allerlaatste dag van maart Solange opdook. 

De zus van Beyoncé stelde vorig jaar misschien wat teleur met When I Get Home, maar het in het boek van Peter Vantyghem opgenomen A Seat At The Table uit 2016 blijft een geweldig en baanbrekend album. 

Op A Seat At The Table grijpt Solange deels terug op de soul van de helden uit het verre verleden (en met name op de klassieker What's Going On van Marvin Gaye), maar ook invloeden uit de neo-soul, de R&B, de hiphop, de funk en de elektronische popmuziek hebben hun weg gevonden naar het album dat in 2016 opzien baarde. 

Ik had het album zelf al een tijdje niet meer beluisterd, maar de hernieuwde kennismaking met A Seat At The Table was weer een glorieuze. Waar Solange vorig jaar de songs met een kop en een staart wat uit het oog leek verloren, staat A Seat At The Table vol geweldige songs. Het zijn songs die voortborduren op muziek uit een ver verleden, maar Solange staat ook volop in het heden en bovendien met minstens één been in de toekomst. 

Solange werd destijds in commercieel opzicht volledig overvleugeld door haar veel bekendere zus, maar in artistiek opzicht was Solange haar zus mijlenver vooruit. A Seat At The Table durf ik ook wel tot de soul te rekenen en is in de maand van Peter Vantyghem wat mij betreft het belangrijkste album uit het huidige decennium. Ik was het album wel wat uit het oog verloren, maar inmiddels is het weer een vaste gast op de platenspeler en blijkt dat A Seat At The Table de afgelopen jaren alleen maar beter en invloedrijker is geworden. Goed, op naar april, de maand van de jazz; een genre waarin ik nauwelijks thuis ben. Erwin Zijleman

   

Koop Solange - A Seat At The Table op cd bij Amazon.nl voor 7,11 euro
Koop Solange - A Seat At The Table op LP bij Amazon.nl voor 29,24 euro