05 maart 2021

Pinegrove - Amperland, NY

Pinegrove was me tot dusver niet echt opgevallen, maar dit 70 minuten en live opgenomen eerbetoon aan de plek waar de band zoveel inspiratie opdeed bevalt me echt uitstekend
Amperland, NY was de plek waar de Amerikaanse band Pinegrove vaak verbleef voor het maken van muziek. Het huis waar de band zoveel goede momenten beleefde is inmiddels verkocht, maar dankzij het live opgenomen Amperland, NY en de bijbehorende film blijft de herinnering aan de plek levend. Hiernaast laat Pinegrove horen dat het een prima band is, die in meerdere genres uit de voeten kan. Een beetje indie-rock, een beetje emo en een beetje alt-country maken van Amperland, NY echt een prima gitaarplaat. Omdat het album live is opgenomen klinkt het wat ruw, maar dat komt de kwaliteit van de muziek van Pinegrove alleen maar ten goede.


Marigold, het vijfde album van de Amerikaanse band Pinegrove, heeft vorig jaar een tijd op de stapel met mogelijke krenten uit de pop gelegen, maar uiteindelijk kwam het niet tot een recensie. Het overkwam de band uit Montclair, New Jersey, overigens ook met het in 2018 verschenen Skylight, het vierde album van de band. 

Driemaal is ook dit keer scheepsrecht, want met Amperland, NY trekt de Amerikaanse band inmiddels al een aantal weken mijn aandacht en in die weken raakte ik volledig overtuigd van de kwaliteit van het album. Het album is deze week dan echt verschenen, samen met een heuse film met dezelfde titel. 

Amperland, NY is een film over het huis in de staat New York waar de band vaak verbleef, muziek opnam en optrad. Het huis is inmiddels verkocht, maar met de film en dit album brengt de band een laatste eerbetoon aan de plek waar zoveel moois tot stand kwam. Het album werd live opgenomen in het betreffende huis en bevat materiaal van de eerdere albums van de band, waarbij heel vroeg werk en de songs van Marigold domineren. 

Het zijn songs die ik de afgelopen jaren kennelijk steeds net niet goed genoeg vond, maar Amperland, NY is een heerlijke gitaarplaat, die ook nog eens bijna 70 minuten muziek bevat. Omdat het album live is opgenomen klinkt het allemaal net wat ruwer en directer dan op de vorige albums van de band, maar dat pakt wat mij betreft alleen maar goed uit. 

Ik noemde Amperland, NY hierboven een gitaarplaat. Dit omdat de gitaren domineren op een album, maar waar de meeste gitaarplaten zich beperken tot één genre, kan Pinegrove in meerdere genres uit de voeten. Amperland, NY bevat invloeden uit de indie-rock uit de jaren 90, herinnert zo nu en dan aan de emo van het geweldige Sunny Day Real Estate, maar wanneer Pinegrove een banjo en vooral een pedal steel uit de kast trekt, hoor je ook volop invloeden uit de alt-country. 

Amperland, NY is een mooi klinkend album, maar het is ook een album zonder al teveel opsmuk dat de energie van live-opnamen heeft behouden. In muzikaal opzicht is het lekker afwisselend, met zo nu en dan heerlijk directe gitaarsongs, maar in andere songs ook volop ruimte voor een breed uitwaaiende pedal steel. 

Dat het album de energie van live-opnamen heeft behouden betekent overigens niet dat de band hard speelt. Veel songs op het albums bevatten ingetogen en subtiele passages, die fraai worden afgewisseld met wat steviger werk. 

Als ik luister naar Amperland, NY kan ik me eigenlijk niet voorstellen dat ik de vorige albums van de band heb laten liggen. Deze albums verdienen zeker een nieuwe kans en hiernaast kijk ik uit naar nieuw materiaal, dat de inspiratie ergens anders zal moeten vinden dan in Amperland, NY, maar voorlopig kan ik prima uit de voeten met het nieuwe album, dat 70 minuten lang vermaakt met prima songs die vol passie worden uitgevoerd. 

Bonus is overigens dat voormalig Pinegrove lid Nandi Rose Plunkett aka Half Waif is aangeschoven voor flink wat ondersteunende vocalen, die zorgen voor wat meer dynamiek en variatie in de vocalen. Al met al een bijzonder lekker album van een wat onderschatte band. Erwin Zijleman

De muziek van Pinegrove is ook verkrijgbaar via de bandcamp pagina van de Amerikaanse band: https://pinegrove.bandcamp.com.


Amperland, NY van Pinegrove is verkrijgbaar via de Mania webshop: