05 maart 2021

PJ Harvey - Stories From The City, Stories From The Sea - Demos

PJ Harvey strooit het afgelopen jaar driftig met demo’s en ook de demo’s van haar album Stories From The City, Stories From The Sea uit 2000 klinken weer ruw, urgent en interessant
Er zijn niet veel albums met demo’s die ik echt interessant vind, maar die van PJ Harvey weten me keer op keer te verrassen. We zijn inmiddels aanbeland bij Stories From The City, Stories From The Sea uit 2000 en dat is mijn favoriete PJ Harvey album. Het is een album waarop de Britse muzikante koos voor een wat verzorgder of zelfs gepolijster geluid, maar dat hoor je niet in de demo versies die net als de vorige keren ruw en elementair zijn. Het vraagt heel wat van de muzikant en de songs om ook in deze ruwe vorm interessant en relevant te blijven, maar PJ Harvey slaagt daar ook met deze serie demo’s weer glansrijk in.


De releases met demo’s van de albums van PJ Harvey volgen elkaar in rap tempo op, waardoor het punt van verzadiging wat mij betreft dichtbij komt. Zover is het echter nog niet, al is het maar omdat deze week de demo’s van mijn favoriete PJ Harvey album zijn verschenen. 

Stories From The City, Stories From The Sea verscheen in 2000, volgde op het wat mij betreft net wat zwakkere Is This Desire? en zou gevolgd worden door een stilte van bijna vier jaar. Stories From The City, Stories From The Sea liet zich inspireren door een verblijf in New York en het huis van PJ Harvey op het Britse platteland en wordt wel het meest gepolijste album van de Britse muzikante genoemd of het album waarmee ze de sprong naar een groot publiek wilde wagen. 

Dat zijn beweringen met een wat negatieve ondertoon, maar ik was persoonlijk zeer gecharmeerd van de stappen die PJ Harvey zette op haar vijfde studioalbum (het album met John Parish niet meegerekend). 

Voor een ieder die het album ruim 20 jaar geleden wat te gepolijst vond klinken zijn de deze week verschenen demo’s mogelijk interessant. In deze demo’s is er immers niet veel over van het voor PJ Harvey begrippen gepolijste geluid op het originele album. 

Net als op veel van de vorige albums met demo’s horen we op Stories From The City, Stories From The Sea - Demos vooral de stem van de Britse muzikante en gitaren, al zijn er ook wat anders maar nog altijd Spartaans ingekleurde songs. De gitaren klinken dit keer net wat verzorgder dan op de eerder verschenen demo’s, maar de zang is nog altijd heerlijk rauw. 

Stories From The City, Stories From The Sea - Demos laat een aantal dingen horen. Allereerst valt op dat de ruwe demo’s van het album uit 2000 niet al teveel afwijken van de eerder uitgebrachte demo’s, wat fraai illustreert hoe belangrijk de instrumentatie en de productie zijn voor de wijze waarop een album wordt ervaren. Hiernaast laat ook deze serie demo’s weer horen hoe goed de songs van PJ Harvey zijn, wat ook de kwaliteit van de demo’s ten goede komt. 

Verzameling demo’s vind ik over het algemeen genomen niet zo heel interessant, maar die van PJ Harvey knallen ook dit keer weer uit de speakers en komen keihard aan. De release van Stories From The City, Stories From The Sea - Demos heeft er bij mij bovendien voor gezorgd dat het originele album weer wat vaker uit de kast is gekomen en wat blijft het een goed album, zeker als ook Radiohead’s Thom Yorke aanschuift. 

Net als de vorige keren zijn echter ook de demo’s zeer de moeite waard. Het zijn demo’s die urgent klinken en die absoluut iets toevoegen aan de versies die uiteindelijk op het album terecht kwamen. Ik ga er van uit dat de serie demo’s wordt vervolgd met de demo’s van Uh Huh Her uit 2004, al heb ik er nog geen datum voor gezien. Ook een ijzersterk album, al bereikte PJ Harvey wat mij betreft haar creatieve piek met Stories From The City, Stories From The Sea. Kan voor de demo’s weer helemaal anders liggen natuurlijk. Erwin Zijleman