Tineke Hussaarts maakt al een paar jaar muziek als Tenfold, maar levert nu pas haar debuutalbum af. Het is een intiem en persoonlijk album dat terugblikt op een aantal ingrijpende jaren, maar het is ook een album dat opvalt door een bijzondere instrumentatie, waarvoor producer Marnix Dorrestein heeft getekend. De combinatie van sobere en intieme popliedjes en een veelkleurige instrumentatie pakt verrassend goed uit. Tenfold schuift wat op van indie-folk naar indie-pop en weet zich makkelijker te onderscheiden dan in het verleden. Dat doet ze met haar bijzondere zang, maar ook met sprankelende popliedjes die steeds weten te verrassen.
Vorige week liet ik Reply To All van Tenfold nog liggen vanwege het enorme aantal interessante nieuwe releases, maar daar is het debuut van de Nederlandse muzikante echt veel te goed voor. Daarom bijna twee weken na de release alsnog aandacht voor dit mooie en bijzondere album. Tenfold is overigens het alter ego van de Nederlandse muzikante Tineke Hussaarts, die in 2014 en 2016 al van zich liet horen met een EP, maar vervolgens flink de tijd heeft genomen voor haar debuutalbum.
Waar ze de EP’s vooral in haar eentje maakte en koos voor een behoorlijk sober en voornamelijk akoestisch geluid, werkt ze op Reply To All samen met producer en multi-instrumentalist Marnix Dorrestein, die zijn sporen heeft verdiend in zowel de klassieke muziek als de popmuziek en onder andere heeft gewerkt met Herman van Veen. De naam Marnix Dorrestein deed bij mij eerlijk gezegd geen belletje rinkelen, maar zijn productie van Reply To All van Tenfold is vakwerk.
Ook op Reply To All bestaat de basis van de songs van Tenfold uit de akoestische gitaar en de bijzondere stem van Tineke Hussaarts. Deze sobere en akoestische basis is vervolgens omgeven met een bijzonder mooi en veelkleurig geluid. Het is een geluid waarin elektronica een belangrijke rol speelt, maar ook de bijdragen van blazers zijn wonderschoon.
Het geluid op Reply To All is wat mij betreft te omschrijven als avontuurlijk en sprookjesachtig. Met name de elektronica zorgt hier en daar voor wat vervreemdende effecten, maar minstens net zo vaak zijn de elektronische impulsen van een betoverende schoonheid. Het voorziet de songs van Tenfold van een bijzonder geluid en het is een geluid dat het oor streelt, maar ook de fantasie prikkelt.
De fraaie productie en instrumentatie tilt Reply To All een flink stuk op, maar Tineke Hussaarts heeft zelf ook nog het een en ander te bieden. Ze beschikt over een bijzondere stem die prachtig kleurt bij de klanken op het album. Het is een stem die folky, maar gelukkig niet te lieflijk klinkt, waardoor de songs op Reply To All niet te zoet of zweverig zijn.
Het zijn veelzijdige songs die steeds weer net wat anders klinken, waardoor het debuut van Tenfold een album is dat nog wel even door kan groeien, waarbij zowel de ingetogen als de net wat uitbundigere songs op het album groeibriljanten blijken.
Het zijn songs die passen in hokjes als indie-folk en indie-pop, maar ik kan niet direct heel veel relevant vergelijkingsmateriaal verzinnen, wat absoluut als positief moet worden gezien. Bon Iver wordt overigens meerdere keren genoemd als vergelijkingsmateriaal en helemaal onzinnig is dat niet.
De eigenzinnigheid in de instrumentatie, de zang en songs krijgt gezelschap van eigenzinnigheid in de teksten, want, zoals de titel van het album mogelijk al prijsgeeft, zijn alle songs op Reply To All geschreven als antwoord op songs uit het verleden, waarbij Tenfold net zo makkelijk reageert op songs uit de indie hoek als op een song uit de film Grease. Het was in het verre verleden een beproefd respect, maar tegenwoordig hoor je het nauwelijks meer.
De teksten zijn ook nog eens zeer persoonlijk van aard, wat van Reply To All een intiem album vol zeggingskracht maakt. Het is een album waarmee Tenfold in Nederland alle aandacht verdient, maar een indie pareltje als Reply To All zou ook ver buiten de landsgrenzen op mooie woorden moeten kunnen rekenen. Erwin Zijleman