09 februari 2022

Mitski - Laurel Hell

Laurel Hell van Mitski wordt hier en daar wat te makkelijk in het hokje lichtvoetige synthpop geduwd, maar het is een interessant en uitstekend album, dat niet onder doet voor de vorige verrichtingen van Mitski
Mitski had al een aantal albums op haar naam staan toen ze in 2016 doorbrak met Puberty 2. Sindsdien is haar geluid wat minder ruw en stekelig geworden en die lijn wordt doorgetrokken op Laurel Hell. Het is het meest toegankelijke album van Mitski tot dusver, zeker wanneer de muzikante uit New York de synthpop omarmd. Hiertegenover staan een aantal minder uitbundig ingekleurde en indringendere songs, waarin Mitski laat horen dat ze een geweldige zangeres is. Ook de op het eerste gehoor vooral aanstekelijke songs zitten echter veel interessanter in elkaar dan bij eerste beluistering het geval lijkt, waardoor ook dit nieuwe album van Mitski er weer mag zijn.


Mitski (Miyawaki) dook in 2012 op met haar debuutalbum Lush, maar het album trok, net als opvolgers Retired From Sad, New Career In Business uit 2013 en Bury Me At Makeout Creek uit 2014, nauwelijks aandacht. De eerste twee albums van Mitski zijn inmiddels ook op de streaming media diensten te vinden en maken op mij niet veel indruk met vaak wat pompeuze piano ballads, maar het wat gruizigere derde album had wel wat meer aandacht verdiend. 

Die aandacht kreeg Mitski wel met het in 2016 verschenen Puberty 2, dat indruk maakte met een serie eigenzinnige pop- en rocksongs, die herinneringen opriepen aan onder andere PJ Harvey, Liz Phair, Lera Lynn en zelfs aan Siouxsie Sioux. Puberty 2 dook uiteindelijk op in mijn jaarlijstje en het was zeker niet het enige jaarlijstje waarin het album terecht kwam. 

Mitski vervolgde haar weg met het in 2018 verschenen Be The Cowboy, waarop invloeden uit de rock wat aan terrein hadden verloren en Mitski hier en daar wat opschoof richting de elektronische popmuziek die St. Vincent ook wel eens gemaakt heeft. Be The Cowboy was misschien wat meer pop dan rock, maar het was nog altijd een ruw en stekelig album. 

Dat geldt in veel mindere mate voor het deze week verschenen Laurel Hell, waarop het geluid van Mitski, zeker op het eerste gehoor, een stuk gepolijster klinkt. Hier en daar wordt zelfs beweerd dat Mitski op haar nieuwe album vol gaat voor de aanstekelijke pop, maar hiermee doe je de muzikante uit New York wat mij betreft flink tekort. 

Laurel Hell klinkt verzorgder dan Be The Cowboy, maar Mitski maakt zeker niet opeens hitgevoelige en/of dertien in een dozijn popdeuntjes. Direct vanaf de eerste noten creĆ«ert ze een bijzondere sfeer en het is nog altijd een wat donkere sfeer. Dat is deels de verdienste van haar stem, die ook dit keer stevig bezweert. 

De stem van de muzikante uit Brooklyn was op haar vorige albums haar sterkste wapen en dat is op Laurel Hell niet anders. Het is een stem met een eigen geluid, maar het is ook een stem die van een eenvoudige popsong een indringende popsong kan maken en dat doet Mitski op Laurel Hell meerdere keren.

In muzikaal opzicht hinkt Laurel Hell wat op twee gedachten. Aan de ene kant zijn er de prachtige en vaak wat beklemmende popsongs als het wonderschone Working For The Knife, maar hier tegenover staan een aantal songs die wat meer neigen richting 80s synthpop. Het zijn songs die je echter niet te snel moet afschrijven, want ook als Mitski lijkt te kiezen voor aanstekelijke elektronische pop, is een mooie of bijzondere twist nooit ver weg en bovendien is er altijd de uitstekende zang. 

Mitski houdt nog altijd niet van lange albums, want ook Laurel Hell heeft weer genoeg aan maar net een half uur muziek. Dat heeft ook voordelen, want je kunt het album makkelijk twee keer achter elkaar beluisteren. Dat is ook verstandig, want Laurel Hell is veel beter dan hier en daar wordt gesuggereerd en is ook niet zo ver verwijderd van de vorige twee albums van de Amerikaanse muzikante. 

Heel even was ik teleurgesteld in het nieuwe album van Mitski, maar wanneer Laurel Hell eenmaal de tijd heeft gekregen om te landen en te groeien is het een album dat niet onder doet voor haar vorige albums en misschien zelfs wel beter is, al is het maar omdat Mitski een aantal geweldige songs heeft geschreven. Niet te snel oordelen dus. Erwin Zijleman

De muziek van Mitski is ook verkrijgbaar via de bandcamp pagina van de Amerikaanse muzikante: https://mitski.bandcamp.com/album/laurel-hell.


Laurel Hell van Mitski is verkrijgbaar via de Mania webshop: