Nina de Jong en Rosa Ronsdorf maakten ooit indruk met de band Bird On The Wire en deden dat een paar jaar geleden ook met hun nieuwe project Spill Gold, dat zich op haar debuutalbum onder andere liet inspireren door Kraftwerk. Die invloeden zijn ook te horen op het nieuwe album van Spill Gold, Zaza. Het nieuwe album van Nina de Jong en Rosa Ronsdorf laat echter ook invloeden uit de jaren 80 horen en valt verder op door bijzondere ritmes en net wat toegankelijkere songs. Op hetzelfde moment heeft Spill Gold haar bijzondere geluid behouden en kiest het nog altijd nadrukkelijk voor het avontuur. Alle reden dus om eens te luisteren naar dit bijzondere album.
Aan het eind van 2020 verscheen Highway Hypnosis, het debuutalbum van het Amsterdamse duo Spill Gold. Het was niet het eerste album waarop Nina de Jong en Rosa Ronsdorf samenwerkten, want ze maakten eerder deel uit van de band Bird On The Wire. Het is een band die helaas nooit erg bekend is geworden, maar die met Our Hands Meet On The Moon uit 2014 en vooral met Elephanta uit 2016 twee fantastische albums maakte, die kunnen worden gerekend tot de miskende kroonjuwelen van de Nederlandse popmuziek.
Het debuutalbum van Spill Gold werd in 2020 zeker niet overladen met aandacht, maar ook Highway Hypnosis was een uitstekend album. Nina de Jong en Rosa Ronsdorf maakten op het album zeker geen geheim van hun bewondering voor de Duitse elektronica pioniers Kraftwerk, maar citeerden ook uit de Krautrock en sleepten beide invloeden uit het verleden op bijzondere wijze het heden in.
Nina de Jong en Rosa Ronsdorf keren deze week terug met het tweede album van Spill Gold, Zaza. Het is een album dat helaas maar net iets meer dan een half uur duurt, maar verder kan ik alleen maar positieve dingen melden over het tweede album van het Amsterdamse duo. Net als op Highway Hypnosis laat Spill Gold zich ook op Zaza beïnvloeden door de pioniers van de elektronische popmuziek in het algemeen en door Kraftwerk in het bijzonder, maar waar het vorige album de sfeer van de jaren 70 combineerde met de sfeer van de jaren 20 van de 21e eeuw, hoor ik op het nieuwe album meer invloeden uit de jaren 80.
Dat betekent overigens niet dat invloeden uit de jaren 70 zijn verdwenen. Integendeel zelfs, want de titeltrack die begint als een popsong uit de jaren 80 eindigt als Giorgio Moroder die I Feel Love van Donna Summer opnieuw uitvindt. Nina de Jong en Rosa Ronsdorf combineren de fraaie klankentapijten van de synths ook dit keer met bijzondere en meestal verrassend inventieve ritmes en met soms wat onderkoelde zang, die alle elektronica laat samenvloeien met melodieuze songs.
De openingstrack duurt maar liefst zes minuten en in een lange track als deze zijn Nina de Jong en Rosa Ronsdorf op hun best. De muziek krijgt de ruimte om te experimenteren en te evolueren, wat zorgt voor bezwerende klanken, die vooral via de zang in het keurslijf van een popsong met een kop en en staart worden geduwd. Zaza borduurt voort op het vorige album van Spill Gold, maar in muzikaal opzicht is het nieuwe album van Nina de Jong en Rosa Ronsdorf mooier en beter, terwijl de songs aan kracht hebben gewonnen. Door alle elektronica zijn het songs die wat koel klinken, maar de zang geeft de muziek op Zaza uiteindelijk toch een warm karakter.
De muziek van Spill Gold is ook verkrijgbaar via de bandcamp pagina van het Nederlandse duo: https://spillgold.bandcamp.com/album/zaza-2.
LP, 32,99 euro