De Amerikaanse muzikante Anya Hinkle beschikt over een prachtige stem, die er voor zorgt dat haar nieuwe album Oceania zich onmiddellijk opdringt. Het is een stem vol gevoel en het is een stem die afwijkt van de gemiddelde stem in het genre, waardoor Oceania blijft opvallen. Dat doet het album ook door de bijdragen van twee geweldige gitaristen, die de ruimte die Anya Hinkle open laat vullen met prachtige versiersels. Dat doen ze steeds op net iets andere wijze, waardoor Oceania blijft verrassen met een veelkleurig geluid. Dat verrassen doet het album ook nog eens met een serie aansprekende en tijdloze songs. Anya Hinkle heeft een topalbum gemaakt, mis het niet.
De naam Anya Hinkle, van wie deze week het album Oceania verscheen, deed bij mij geen belletje rinkelen, maar ik bleek bijna drie jaar geleden erg enthousiast over haar album Eden And Her Borderlands. Het is een album dat volgens mijn recensie makkelijk indruk maakte met de karakteristieke en emotievolle stem van de Amerikaanse muzikante en zeker ook met het weergaloze snarenwerk op het album.
Vanwege de positieve recensie uit 2021 heb ik Oceania direct op de stapel met mogelijk te bespreken albums gelegd en daar heb ik zeker geen spijt van gekregen. Mijn lovende woorden over Eden And Her Borderlands blijken immers ook op te gaan voor Oceania, dat zeker niet onder doet voor zijn voorganger. Het zijn lovende woorden die ik deels kan herhalen, want ook op haar nieuwe album trekt Anya Hinkle vooral de aandacht met haar bijzondere stem en met het fraaie gitaarwerk op het album.
Laat ik beginnen bij de stem van de Amerikaanse muzikante. Het is een stem die af en toe wel wat doet denken aan die van Natalie Merchant, die een paar dagen geleden ook al opdook als vergelijkingsmateriaal in mijn recensie van het nieuwe album van Abigail Lapell. Net als Natalie Merchant heeft Anya Hinkle een zeer karakteristiek stemgeluid, zingt ze met veel gevoel en heeft haar stem ook een ruw en doorleefd randje. Het is een stem die veel doet voor de songs op Oceania, dat me eigenlijk direct goed beviel en dat in eerste instantie vooral deed door de zang van de Amerikaanse muzikante.
Na de zang trekt vrijwel onmiddellijk het gitaarwerk op het album de aandacht. Net als op Eden And Her Borderlands krijgt Anya Hinkle op haar nieuwe album gezelschap van twee geweldige gitaristen. De gerenommeerde Ierse gitarist John Doyle en slide gitaar virtuoos Billy Cardine voorzien alle songs op het album van prachtig snarenwerk en het is ook nog een snarenwerk dat bijzonder mooi kleurt bij de stem van Anya Hinkle.
De muzikante uit Asheville, North Carolina, doet in vocaal opzicht zoals gezegd denken aan Natalie Merchant en dat doet Oceania ook in muzikaal opzicht. Het album schakelt makkelijk tussen tijdloze singer-songwriter muziek en invloeden uit de folk en de country, maar Anya Hinkle is ook niet vies van een vleugje pop of uitstapjes richting Tex Mex of Keltische muziek. Het zorgt er voor dat Oceania een lekker gevarieerd album is, met het geweldige snarenwerk en de uitstekende zang als constanten.
Oceania is ook nog eens knap geproduceerd door de van oorsprong Ierse producer Kevin Moloney, die een paar jaar geleden in Asheville, North Carolina, is neergestreken. De Ierse producer zat in de jaren 80 en 90 achter de knoppen voor legendarische albums als The First Of A Million Kisses van Fairground Attraction, The Lion And The Cobra van Sinéad O'Connor en Mirmama van Eddi Reader, maar laat op Oceania van Anya Hinkle horen dat hij de kunst van het produceren nog niet is verleerd.
Met haar nieuwe album moet de singer-songwriter uit Asheville opboksen tegen een heel legioen aan concurrenten, waaronder concurrenten van naam en faam, maar net als Eden And Her Borderlands is ook Oceania een album dat liefhebbers van Amerikaanse rootsmuziek in het algemeen en liefhebbers van mooie vrouwenstemmen in het genre in het bijzonder zeer aangenaam zal verrassen. Erwin Zijleman
Oceania van Anya Hinkle is verkrijgbaar via de Mania webshop: