10 mei 2024

Tenille Arts - To Be Honest

De Canadese muzikante Tenille Arts is in Nederland nauwelijks bekend, maar laat ook op To Be Honest weer horen dat ze smaakvolle Nashville countrypop maakt, waarin roots en pop fraai in balans zijn
Ik was zeker gecharmeerd van de vorige twee albums van Tenille Arts en ook haar nieuwe album kan wat mij betreft weer mee met de beste albums binnen de countrypop van het moment en dit ondanks een beperkt aantal flirts met net wat teveel pop. Zeker in de tracks waarin de Amerikaanse rootsmuziek een groter aandeel heeft dan de pop overtuigt Tenille Arts makkelijk met lekker in het gehoor liggende songs, een vakkundig geproduceerd geluid en zeker ook met haar stem, die het uitstekend doet in het genre. In de Verenigde Staten en Canada timmert Tenille Arts inmiddels stevig aan de weg, maar ook in Nederland verdient haar countrypop zeker aandacht.



2023 was een prachtig jaar voor de countrypop en heeft me met onder andere Alana Springsteen, Ashley Cooke, Elle King en vooral Megan Moroney een aantal nieuwe persoonlijke favorieten opgeleverd. Ook in de jaren voor 2023 werd natuurlijk al uitstekende countrypop gemaakt en als ik kijk naar de oogst van 2020 en 2021, de jaren van de coronapandemie, vallen vooral de twee albums van Tenille Arts me op. Zowel op Love, Heartbreak & Everything In Between uit 2020 en Girl To Girl uit 2021, overigens het tweede en derde album van Tenille Arts, vielen bij mij zeer in de smaak. 

Countrypop is er in vele soorten en maten, maar voor mij draait alles om de verhouding tussen country en pop. Ik hou van countrypop albums waarop het bestanddeel country minstens 60% van het totaal vormt en liever nog net wat meer. Dat was zeker het geval op de vorige twee albums van Tenille Arts, die mij overtuigde met countrymuziek met een aangenaam laagje pop. 

De van oorsprong Canadese muzikante heeft deze week haar vierde album uitgebracht en ook op To Be Honest zijn country en pop wat mij betreft mooi in balans, wat betekent dat invloeden uit de Amerikaanse rootsmuziek een net wat grotere rol spelen dan invloeden uit de pop. Tenille Arts speelt op haar nieuwe album wel wat met deze verhoudingen, want To Be Honest bevat een aantal songs waarin de balans nadrukkelijk doorslaat richting Amerikaanse rootsmuziek, maar ook een aantal songs die zijn voorzien van een net wat dominanter laagje pop. 

Tenille Arts groeide op in het afgelegen Saskatchewan in Canada, maar is inmiddels een ster in Nashville. Dat hoor je op To Be Honest, waarvoor een blik producers, songschrijvers en gastmuzikanten werd opengetrokken. Ik loop meestal niet warm voor albums waarvoor meerdere producers zijn aangetrokken, want zeker wanneer het producers van naam en faam betreft levert het vaak wat fragmentarische albums op. 

Dat geldt gelukkig maar in beperkte mate voor het nieuwe album van Tenille Arts dat in een zeer beperkt aantal songs wel erg hard aan de knoppen van de pop heeft gedraaid. Het grootste deel van To Be Honest ligt echter in het verlengde van de vorige albums van de Canadese muzikante. In de aansprekende songs op het album, en dat zijn er flink wat, trekt Tenille Arts makkelijk de aandacht met een mooie stem, die het uitstekend doet in songs met invloeden uit de countrymuziek. 

In muzikaal opzicht vermaakt het album makkelijk met warme en toegankelijke klanken zonder al te veel poespas en ook de songs op To Be Honest zijn stuk voor stuk aanstekelijk. Net iets meer dan de vorige albums van Tenille Arts ademt haar nieuwe album wat gepolijste Nashville countrypop, maar vrijwel alle songs op het album blijven wat mij betreft aan de juiste kant van de streep. 

Ik vind het album wel net iets minder interessant dan de albums van de genoemde smaakmakers uit 2023 en hoop dat Tenille Arts voor haar volgende album kiest voor één aansprekende producer en dat ze bovendien de Amerikaanse rootsmuziek weer net wat steviger omarmt. Dat doet ze een aantal keren op To Be Honest en dat zijn ook direct de tracks die er uit springen op het album en meer doen dan uitsluitend vermaken. To Be Honest scoort een hele dikke voldoende met uitschieters naar een heel mooi rapportcijfer, maar Tenille Arts kan meer. Erwin Zijleman