01 januari 2023

Destroyer - LABYRINTHITIS

Dan Bejar levert ook met LABYRINTHITIS weer een typisch Destroyer album af dat zowel vermaakt als prikkelt en dat dit keer vooral put uit de donkere en dansbare archieven van de jaren 80
Ik ben geen heel groot fan van de Canadese band Destroyer, al is dat waarschijnlijk omdat ik te weinig tijd neem voor de muziek van de band rond Dan Bejar. Ook het eerder dit jaar verschenen LABYRINTHITIS is weer geen album dat onmiddellijk alle geheimen prijs geeft. Dan Bejar flirt op het album vooral met invloeden uit de jaren 80 en bestrijkt hierbij een breed palet aan invloeden. Samen met producer John Collins verkent de Canadese muzikant zowel 80s doom-pop als dansbare synthpop, maar het is bij Destroyer bijna nooit wat het lijkt. LABYRINTHITIS is een album dat de volledige aandacht verdient en vervolgens snel uitgroeit tot een fascinerende luistertrip.


LABYRINTHITIS van Destroyer is een van de vaste waarden in de jaarlijstjes over 2022. Het album staat in het merendeel van de jaarlijstjes die ik heb bekeken en staat in een aantal aansprekende lijstjes zelfs hoog in de top 10. Zelf heb ik het meerdere keren geprobeerd met het album, maar tot voor kort zonder heel veel succes. 

Ik heb sowieso een moeizame relatie met de muziek van het project van de Canadese muzikant Dan Bejar. De muzikant uit Vancouver maakt al sinds het eind van de jaren 90 muziek als Destroyer, wat een imposant stapeltje albums heeft opgeleverd. Van al deze albums wist alleen Poison Season uit 2015 me direct bij eerste beluistering te overtuigen. 

Met veel van de andere albums van Destroyer had ik hetzelfde als bij mijn beluisteringen van LABYRINTHITIS, waarmee ik het echt heb geprobeerd dit jaar. Het album bevat een aantal songs waarvoor ik ook bij eerste beluistering direct enthousiast opveerde, maar ook een aantal tracks die nagenoeg niets met me deden. Ik heb nog altijd mijn voorkeuren op het album, maar nadat ik LABYRINTHITIS de afgelopen weken nog een paar keer heb beluisterd is er toch wel veel op zijn plek gevallen. 

Dat ik vergelijkbare ervaringen heb met de albums van Destroyer betekent overigens niet dat deze albums op elkaar lijken. Dan Bejar, die ook deel uit maakt van het Canadese collectief The New Pornographers en in het verleden ook nog twee geweldige albums maakte met zijn band Swan Lake, is een muzikale kameleon die op zijn albums makkelijk van kleur verschiet. 

Op LABYRINTHITIS maakt de Canadese muzikant muziek die hier en daar zo lijkt weggelopen uit de jaren 80. In de wat meer elektronisch ingekleurde songs op het album schuurt Destroyer op LABYRINTHITIS dicht tegen de muziek van New Order aan, inclusief wat onvast klinkende zang. In de wat complexer in elkaar stekende songs duiken jaren 80 invloeden van bands als Roxy Music en Japan op, maar de songs dragen ook het unieke stempel van Destroyer. 

Met namen het hoge jaren 80 gehalte stond me bij mijn eerste beluisteringen van LABYRINTHITIS wat tegen, want wat zijn er dit jaar veel albums gemaakt die ment minstens een been in het betreffende decennium staan, en ik heb nog steeds wat moeite met de songs die opschuiven richting aanstekelijke synthpop, maar de meeste songs op het album hebben me inmiddels toch te pakken. 

Het is deels de verdienste van het vakwerk van producer John Collins, die de jaren 80 accenten in de muziek van Destroyer nog wat heeft aangedikt, maar ook op knappe wijze uiteenlopende stijlen aan elkaar heeft gesmeed en ook nog eens uiting geeft aan zijn bewondering voor New Order bassist Peter Hook. Het wordt alleen maar knapper wanneer je je bedenkt dat het album tijdens de coronapandemie werd opgenomen en John Collins aan de slag moest met van afstand aangeleverde bijdragen. 

LABYRINTHITIS schommelt heen en weer tussen donkere jaren 80 pop en synthpop die flirt met de dansvloer, maar ondanks het feit dat het album weer anders klinkt dan andere albums van Dan Bejar blijft het ook typisch Destroyer. Typisch Destroyer betekent in dit geval dat op het eerste gehoor vooral aanstekelijke songs toch weer vol blijken te zitten met bijzondere wendingen, met de niet altijd mooie maar wel karakteristieke bijna praatzang van Dan Bejar als bonus. Jammer dat ik niet eerder diep in deze muzikale ontdekkingsreis ben gedoken. Erwin Zijleman

De muziek van Destroyer is ook verkrijgbaar via de bandcamp pagina van de Canadese band: https://destroyer.bandcamp.com/album/labyrinthitis.


LABYRINTHITIS van Destroyer is verkrijgbaar via de Mania webshop: