Rootsalbums zijn er momenteel in overvloed, waardoor er wel eens een uitstekend album buiten de boot valt. Growing Pains van Courtney Hale-Revia had makkelijk zo’n album kunnen zijn, maar gelukkig wees een jaarlijstje me op dit uitstekende album, dat eind vorig jaar verscheen. Growing Pains is een wat traditioneel aandoend rootsalbum met vooral invloeden uit de folk en de country, maar de fraaie instrumentatie met een hoofdrol voor gitaren spreekt al snel tot de verbeelding, net als de persoonlijke songs. De meeste overtuiging komt echter van de mooie en karakteristieke stem van de Texaanse muzikante, die het album van Courtney Hale-Revia optilt tot grote hoogten.
In een wat obscuur country jaarlijstje kwam ik Growing Pains van Courtney Hale-Revia tegen. Het is zo te zien al het derde album van de Amerikaanse muzikante, maar ik ben haar naam volgens mij nog niet eerder tegen gekomen, waardoor ik ook haar vorig jaar verschenen album Growing Pains heb gemist.
Courtney Hale-Revia woont in Beaumont in het diepe zuiden van Texas, vlak bij de Golf van Mexico. Het is een plek die met enige regelmaat overstroomt, waardoor het leven er zwaar en ingewikkeld is. Het is daarom een plek die Courtney Hale-Revia in haar dromen al vele malen is ontvlucht, zeker toen ze nog niet volwassen was, maar ze woont er, ook tot haar eigen verbazing, nog steeds. In Beaumont combineert Courtney Hale-Revia het moederschap en een baan als lerares met het muzikantenbestaan. Ze runt er een podium voor muzikanten uit de regio en maakt zelf albums.
Growing Pains is een album dat ik bij eerste beluistering wat aan de traditionele kant vond, maar het is ook een album dat iets heeft, waardoor ik toch ben blijven luisteren naar de muziek van de Texaanse muzikante. Inmiddels heeft Growing Pains wat mij betreft meer dan iets, waardoor ik behoorlijk enthousiast ben geworden over het album.
Om te beginnen beschikt Courtney Hale-Revia over een prachtige stem. Het is een stem die gemaakt is voor het soort Amerikaanse rootsmuziek dat ze maakt, maar het is ook een stem met een karakteristiek eigen geluid. Het is een warme stem, maar het is ook een stem vol gevoel en melancholie. De zang op Growing Pains doet me af en toe denken aan Natalie Merchant en laat dit nu net een van mijn favoriete stemmen zijn. Het is een vergelijking die overigens maar heel af en toe op gaat, maar het was genoeg om me over de streep te trekken.
De emotie in de stem van de Texaanse muzikante is er niet voor niets, want naast dagelijkse beslommeringen worden ook het ingewikkelde leven in het diepe zuiden van Texas en de dood van haar vader bezongen. De vader van Courtney Hale-Revia, overigens zelf ook een singer-songwriter, overleed aan corona, dat de gemeenschap van Beaumont zwaar trof.
Het voorziet de songs op Growing Pains van een stevige emotionele lading. Het is naast de zang een van de sterkste punten van het album, maar Courtney Hale-Revia heeft meer te bieden. Growing Pains klinkt op het eerste gehoor zoals gezegd wat traditioneel, maar het album is zeer smaakvol ingekleurd, met flink wat prima gitaarwerk en de violen die het zo goed doen in de genres die de Amerikaanse muzikante bestrijkt.
Dat zijn er overigens heel wat, want Courtney Hale-Revia kan uit de voeten met country en folk, maar sleept er af en toe ook nog wat omliggende genres bij, als rootsrock en honky tonk, met name in de wat stevigere en uptempo songs. Het mooist vind ik echter de tranentrekkende ballads waarin de viool jankt en je de melancholie met bakken van Growing Pains kunt af scheppen.
Hoe vaker ik naar Growing Pains luister, hoe meer ik gecharmeerd raak van de zang, de authentiek klinkende instrumentatie en de persoonlijke songs. Courtney Hale-Revia heeft, ver van Nashville, een sterk en verrassend veelzijdig rootsalbum gemaakt, waar flink wat zangeressen in Nashville een puntje aan kunnen zeggen. Alle reden om deze Texaanse muzikante in de gaten te gaan houden. Erwin Zijleman