05 januari 2023

Lola Kirke - Lady For Sale

Luister naar Lady For Sale van Lola Kirke en je wordt teruggeworpen naar de countrypop van de jaren 90, wat absoluut even wennen is, maar uiteindelijk valt er toch weer veel op zijn plek op dit album
Zo makkelijk als het debuutalbum van Lola Kirke me in 2018 overtuigde, zo moeilijk had ik het met de vorig jaar verschenen opvolger Lady For Sale. De zwoele Americana van het debuut van Lola Kirke heeft hierop plaatsgemaakt voor het soort countrypop dat in de jaren 90 werd gemaakt onder aanvoering van Shania Twain. Zeker bij eerste beluistering vond ik het wat te glad en hier en daar cheesy, maar bij de nieuwe poging na het doorploegen van flink wat rootsy jaarlijstjes, kwamen de talenten van Lola Kirke wat mij betreft toch weer boven drijven. De van oorsprong Britse muzikante slaagt er bovendien in om anders te klinken dan de concurrentie en dat is ook wat waard.


In de zomer van 2018 maakte ik kennis met de muziek van Lola Kirke, de dochter van Bad Company drummer Simon Kirke. De van oorsprong Britse muzikante uit New York maakte op haar in Los Angeles opgenomen debuutalbum zwoele Americana met een randje pop. Heart Head West klonk net wat anders dan alle rootsalbums uit Nashville van dat moment en drong zich hierdoor makkelijk op. Het vleugje Aimee Mann in haar muziek was voor mij de kers op de taart. 

Ik was Lola Kirke eerlijk gezegd al lang weer vergeten toen in het voorjaar van 2022 haar tweede album verscheen. Lady For Sale schoof ik destijds vrij makkelijk aan de kant, waarna het album pas weer opdook toen ik het tegen kwam in een aantal over het algemeen smaakvolle jaarlijstjes waarin Amerikaanse rootsmuziek de hoofdrol speelt. 

Lady For Sale kent direct in de openingstrack een gastbijdrage van Courtney Marie Andrews, voor mij een van de smaakmakers binnen de Amerikaanse rootsmuziek van het moment, maar desondanks speelde Lola Kirke zeker niet direct een gewonnen wedstrijd. Op Lady For Sale laat Lola Kirke een duidelijk ander geluid horen dan op haar geweldige debuutalbum. 

Voor haar debuutalbum bleef de Britse muzikante nog ver weg van Nashville, maar Lady For Sale werd opgenomen in de hoofdstad van de Amerikaanse countrymuziek. Toch klinkt Lady For Sale zeker niet als een Nashville countrypop album, althans niet als een Nashville countrypop album uit het heden. Lady For Sale van Lola Kirke lijkt zo weggelopen uit de late jaren 80 en vroege jaren 90 en laat een countrypop geluid horen zoals dat tegenwoordig nauwelijks meer gemaakt wordt. 

Het tweede album van Lola Kirke begint bij de albums van Shania Twain uit de jaren 90, maar flirt ook nadrukkelijk met de popmuziek uit deze periode met wat echo's van zowel Belinda Carlisle als Sheena Easton. In muzikaal opzicht bestaat Lady For Sale uit twee delen Amerikaanse rootsmuziek en één deel jaren 90 pop. Dat ene deel jaren 90 pop is behoorlijk nadrukkelijk aanwezig in de muziek op het album, waardoor Lady For Sale flink anders klinkt dan zo ongeveer alle andere rootsalbums van het moment. 

Dat komt vooral door de impulsen van elektronica die zijn toegevoegd aan de songs van Lola Kirke. Lady For Sale valt op door de inzet van wat cheesy synths, die je onmiddellijk mee terug nemen naar de jaren 90. Ik moest hier op zijn minst aan wennen, maar inmiddels kan ik de uitstapjes naar de jaren 90 wel waarderen, al is het maar omdat er ook voldoende fraai snarenwerk is te horen in het gloedvolle geluid op het album.

Invloeden uit de jaren 90 beperken zich overigens niet tot de inzet van elektronica, want ook de zang, de koortjes en de productie lijken, zeker bij eerste beluistering, niet van deze tijd. Ik begrijp op zich heel goed dat ik het album vorig jaar wat kitscherig vond klinken, maar nu ik het tweede album van Lola Kirke wat vaker heb beluisterd, vind ik het een veel sympathieker album. 

De Britse muzikante schrijft bijzonder aangenaam klinkende songs en is verder een prima zangeres met een aangename snik in haar stem, die binnen de Amerikaanse rootsmuziek op een breed terrein uit de voeten kan. Je moet niet vies zijn van een vleugje jaren 90 countrypop nostalgie om van Lady For Sale te kunnen houden, maar als dat zo is, is het tweede album van Lola Kirke een album dat de torenhoge belofte van haar debuutalbum wat mij betreft toch nog waarmaakt. Erwin Zijleman

De muziek van Lola Kirke is ook verkrijgbaar via de bandcamp pagina van de Amerikaanse muzikante: https://lolakirke.bandcamp.com/album/lady-for-sale.


Lady For Sale van Lola Kirke is verkrijgbaar via de Mania webshop: