Het is nauwelijks te geloven dat Margo Price pas zeven jaar geleden debuteerde met het fraaie Midwest Farmer’s Daughter. Sindsdien heeft de muzikante uit Nashville zich stormachtig ontwikkeld. De countrymuziek die zo leek weggelopen uit de jaren 70 werd in 2020 verruild voor een veelzijdiger geluid en op het deze week verschenen Strays doet Margo Price er nog een schepje bovenop. Na een lange paddenstoelentrip dook Margo Price de studio in met producer Jonathan Wilson, wat een buitengewoon veelzijdige en fascinerende luistertrip oplevert. Margo Price slaat op Strays haar vleugels nog wat verder uit en schaart zich definitief onder de grote singer-songwriters van het moment.
Bijna zeven jaar geleden dook de Amerikaanse muzikante Margo Price op. Gesteund door niemand minder dan Jack White leverde ze met Midwest Farmer’s Daughter een ontroerend mooi countryalbum af. Het was een countryalbum dat herinnerde aan de muziek van de groten in het genre, met Loretta Lynn, het idool van zowel Margo Price als Jack White, als ijkpunt. Het duurde even voordat het debuutalbum van Margo Price de aandacht kreeg die het album verdiende, maar vervolgens was er geen houden aan. De Amerikaanse muzikante bevestigde haar status met het een jaar later verschenen All American Made, waarop ze kon profiteren van de bijdragen van een aantal gelouterde muzikanten en bovendien verraste met messcherpe teksten, waarin ze de op dat moment kersverse president Donald Trump fileerde.
Margo Price had wat mij betreft eindeloos countryalbums met een hang naar de jaren 70 mogen blijven maken, maar op het in de zomer van 2020 verschenen That's How Rumors Get Started sloeg de muzikante uit Nashville, Tennessee, samen met topproducer Sturgill Simpson, haar vleugels uit. Invloeden uit de countrymuziek uit de jaren 70 verloren terrein aan invloeden uit de countrymuziek van latere datum en Margo Price verwerkte bovendien meer invloeden uit de pop en de rock, met hier en daar een vleugje Fleetwood Mac.
Het veranderde niets aan de kwaliteit van de muziek en de magie van de stem van Margo Price, waardoor ik met hoge verwachtingen uitkeek naar het nieuwe album van de Amerikaanse muzikante. Op het deze week verschenen Strays slaat Margo Price, die vorig jaar een droevige en indringende autobiografie afleverde, weer andere wegen in. De inspiratie voor het album werd naar verluidt gevonden tijdens een zes dagen durende ‘magic mushroom trip’ van Margo Price en haar echtgenoot en muzikant Jeremy Ivey, waarna de Californische studio van producer Jonathan Wilson werd opgezocht.
Strays bevat nadrukkelijk het stempel van Jonathan Wilson, die de muziek van Margo Price in de richting van kosmische country en psychedelica duwt, maar ook de muzikanten die Margo Price en Jeremy Ivey gezelschap hielden tijdens hun paddenstoelentrip hebben invloed gehad op het geluid op Strays. Strays bevat flarden Patti Smith en leunt hier en daar zwaar tegen de Amerikaanse rockmuziek van Tom Petty aan, maar Margo Price verloochent haar wortels in e country niet. De Amerikaanse muzikante verwerkt hiernaast invloeden uit de indierock van het moment en heeft ook nog eens een aantal gasten van naam en faam uitgenodigd, onder wie Sharon Van Etten en Lucius.
Strays is mijlenver verwijderd van de eerste twee albums van Margo Price, maar natuurlijk is er nog altijd de stem die wonderen kan verrichten. Het was door het veelzijdige karakter en de nieuwe wegen heel even wennen, maar wat mij betreft is ook Strays weer een geweldig album van de muzikante uit Nashville. Margo Price heeft haar blik, mede door de magische paddenstoelen, nog wat verder verruimd en heeft een tijdloos album gemaakt dat meerdere decennia popmuziek bestrijkt. De belofte van haar debuut van zeven jaar geleden is ze inmiddels ver voorbij met dit imponerende album, dat voorlopig nog wel even door groeit. Erwin Zijleman
De muziek van Margo Price is ook verkrijgbaar via de bandcamp pagina van de Amerikaanse muzikante: https://margoprice.bandcamp.com/album/strays-2.