28 juni 2023

Micke Bjorklof & Blue Strip - Colors Of Jealousy

De Finse muzikant Micke Bjorklof en zijn band Blue Strip laten op Colors Of Jealousy horen dat ze al heel wat jaren aan de weg timmeren en inmiddels weten hoe een uitstekend blues(rock) album moet klinken
Direct wanneer de eerste noten van Colors Of Jealousy van Micke Bjorklof & Blue Strip uit de speakers komen maken de Finse muzikanten indruk met een authentiek blues(rock) geluid. Het is een geluid dat opvalt door geweldig gitaarwerk, maar ook de andere muzikanten van Blue Strip kunnen er wat van. Micke Bjorklof is ook nog eens een uitstekend zanger, die hier en daar wat aan Robert Cray doet denken. Colors Of Jealousy maakt makkelijk indruk met rauwe bluesy tracks, maar het is ook een veelzijdig album, waarop zeker ook gas terug wordt genomen. Ik ben niet heel erg thuis in het genre, maar hoor wel dat deze Finse muzikant en zijn band uitstekend op dreef zijn op dit heerlijke album.



Ik volg de ontwikkelingen binnen de bluesmuziek niet heel nauwgezet en het is daarom misschien niet zo gek dat ik nog nooit van Micke Bjorklof & Blue Strip had gehoord. Op de foto op de cover van het onlangs verschenen Colors Of Jealousy zie je dat deze Micke Bjorklof (eigenlijk Björklöf) al een tijdje geen jonge hond meer is, maar het verbaasde me toch wel toen ik las dat de Finse muzikant en zijn band al een jaartje of dertig aan de weg timmeren. Dat hoor je overigens direct wanneer je het nieuwe album beluistert, want Micke Bjorklof en zijn band klinken op hun nieuwe album als een goed geoliede machine. 

Colors Of Jealousy opent met een lekkere stevige bluesrock song, die klinkt alsof de wieg van Micke Bjorklof niet in Finland, maar in het diepe zuiden van de Verenigde Staten heeft gestaan. De openingstrack van het album doet me denken aan Robert Cray en dat is een van de weinige bluesmuzikanten die ik wel volg. Naast Robert Cray hoor ik ook wel wat van ZZ Top en ook die schaar ik onder mijn persoonlijke favorieten, waardoor ik direct gecharmeerd was van het nieuwe album van Micke Bjorklof & Blue Strip. 

Micke Bjorklof en Blue Strip pakken lekker uit met een vet bluesgeluid, waarin gitarist Lefty Leppanen volop de gelegenheid krijgt om te soleren, waarbij hij wordt begeleid door een zeer solide spelende ritmesectie. Het is direct smullen voor liefhebbers van blues(rock) met lekker veel stevig gitaarwerk, maar Colors Of Jealousy maakt ook in vocaal opzicht makkelijk indruk. Micke Bjorklof zingt met veel maar niet teveel bravoure en beschikt over een stem vol soul. Het is een stem die me met grote regelmaat doet denken aan die van Robert Cray en dat vind ik een van de betere stemmen in het genre, voor zover ik dat ken. 

De Finse muzikant en zijn band hadden van mij een album vol met de bluesrock stampers waarmee het album opent mogen maken, maar Colors Of Jealousy laat horen dat Micke Bjorklof & Blue Strip binnen de blues op een breed terrein uit de voeten kunnen. De Finse muzikanten maakten een paar jaar geleden een akoestisch album, maar ook het vooral elektronisch ingekleurde Colors Of Jealousy kan opschuiven richting veel meer ingetogen klinkende songs. Het ene moment scheuren de gitaren, de mondharmonica en het Hammond orgel er op los, maar Micke Bjorklof en zijn band kunnen ook flink gas terug nemen. Wanneer ze dat doen past de stem van de Finse muzikant zich moeiteloos aan en tovert Lefty Leppanen opeens de mooiste noten uit de snaren van zijn gitaar. 

Ik luister zoals gezegd niet heel vaak naar blues(rock) albums, waardoor ik ze vaak wat eenvormig vind klinken, maar dat gaat zeker niet op voor dit album, dat meerdere keren van kleur verschiet en steeds weer een net wat andere kant van het genre belicht. Ik vind veel albums in het genre niet alleen eenvormig, maar ook wat weinig vernieuwend. Ook Colors Of Jealousy is geen album dat de bluesmuziek volledig opnieuw uitvindt, maar het klinkt allemaal zo goed dat ik me daar niet heel druk om maak. 

Het moet vast een feest zijn om deze Finse ouwe rotten op het podium aan het werk te zien, maar ook als Colors Of Jealousy thuis door de speakers komt maken Micke Bjorklof & Blue Strip makkelijk indruk. De fans van het eerste uur weten dit al lang, maar ik weet zeker dat er veel meer muziekliefhebbers kunnen vallen voor dit uitstekende blues(rock) album, waar heel wat Amerikaanse muzikanten jaloers naar zullen luisteren. Erwin Zijleman

De muziek van Micke Bjorklof & Blue Strip is ook verkrijgbaar via de bandcamp pagina van het label van de Finse muzikant: https://continentalrecordservices.bandcamp.com/album/colors-of-jealousy.


Colors Of Jealousy van Micke Bjorklof & Blue Strip is verkrijgbaar via de Mania webshop: