02 juni 2023

Tiwayo - Desert Dream

De Franse muzikant Tiwayo heeft de soundtrack van een hele mooie zomer gemaakt en het is er een die opvalt door aangename en warme klanken, betoverend mooie songs en een werkelijk prachtige soulvolle stem
Het ging opeens als een lopend vuurtje op de muziekwebsite Musicmeter. Ene Tiwayo zou een prachtig album hebben gemaakt, dat onder andere mij aan moest kunnen spreken. Dat bleek helemaal te kloppen, want vanaf de eerste noten ben ik verslaafd geraakt aan dit heerlijke album. Desert Dream staat vol tijdloze songs en het zijn songs die de sfeer van prachtige zomeravonden ademen. Tiwayo kan uit de voeten in meerdere genres en heeft een voorkeur voor de jaren 60 en 70, maar het tweede album van de Franse muzikant valt vooral op door zijn heerlijk soulvolle stem. Ik was direct verkocht toen ik Desert Dream voor het eerst hoorde, maar dit album wordt echt alleen maar beter en onweerstaanbaarder.



Op het unieke muziekplatform Musicmeter.nl ontstaat zo nu en dan een bescheiden hype rond een voor bijna iedereen totaal onbekend album. Het heeft me al een aantal geweldige tips opgeleverd, waaronder bijvoorbeeld het prachtige Illusions van Heiðrik. Deze week kwam er weer een bijzondere tip bij: Desert Dream van Tiwayo. 

Op voorhand was ik vooral sceptisch, want ik hou erg van Franse zangeressen die zwoele teksten fluisteren in hun moedertaal, maar wat moest ik met een Franse muzikant, die met een serie Engelstalige songs op de proppen komt? Ik was echter snel overtuigd door Desert Dream van Tiwayo, want wat is dit een heerlijk album. 

Het is een album dat doet verlangen naar een eindeloze en zorgeloze zomer, maar het is ook een album dat veel meer is dan de soundtrack van een mooie zomer. Tiwayo is een Franse muzikant, die in 2019 debuteerde met The Gypsy Soul Of Tiwayo. Het is een album dat destijds in kleine kring de hemel in werd geprezen, maar mijn eerste kennismaking met de muziek van de singer-songwriter uit Parijs is het eind april verschenen Desert Dream. 

Ik wist door de aankondigingen op Musicmeter dat het een album van een Franse muzikant was, maar als ik het album zonder deze informatie had beluisterd was ik er van uit gegaan dat Tiwayo een zangeres was. De Fransman beschikt over een wat hoog maar zeer soulvol stemgeluid en het is een stemgeluid dat niet zo heel ver verwijderd is van de stem van Tracy Chapman. Dat is een stem waarvan ik zeer gecharmeerd ben en ook de stem van Tiwayo wist me onmiddellijk te overtuigen. 

Dat doet de Franse muzikant ook met zijn songs, die zich door van alles en nog wat hebben laten beïnvloeden. Desert Dream is een album met een bijzondere en ook nog eens zeer aangename sfeer. De meeste songs van de Franse muzikant zijn heerlijk laidback en hebben zich laten beïnvloeden door muziek uit de jaren 60 en 70. Tiwayo kan overweg met soul en pop, maar voegt af en toe ook een snufje uit een ander genre toe aan zijn muziek. 

De songs van de Franse muzikant zijn stuk voor stuk songs die je bij eerste beluistering al jaren lijkt te kennen en ook al jaren koestert. Door het toevoegen van natuurgeluiden en flink wat zwoele klanken is Desert Dream een album dat gemaakt is voor eindeloze zomeravonden. Tiwayo gebruikt gitaren als basis in vrijwel alle songs op het album en schakelt hierbij makkelijk tussen folky akoestische gitaren bluesy elektrische gitaren, zoals Chris Isaak dat kon in zijn beste dagen. 

Desert Dream is door de zwoele klanken en de tijdloze songs direct vanaf de eerste noten een echt feelgood album en het goede gevoel wordt alleen maar versterkt door het af en toe rauwe, maar meestal vooral warme en soulvolle stemgeluid van de Franse muzikant. Bij eerste beluistering was ik nog bang dat het album na een paar keer horen zou gaan vervelen, maar wanneer je het tweede album van Tiwayo vaker hoort, wordt het wat mij betreft alleen maar leuker. 

Het is altijd leuk als je uit het niets wordt geconfronteerd met een totaal onbekend album dat langzaam maar zeker uitgroeit tot een persoonlijke favoriet, maar bij Desert Dream van Tiwayo ging het wel erg snel. Sinds mijn kennismaking met het album kan ik alleen maar denken aan de zomer en het zou wel eens een hele mooie zomer kunnen worden. De soundtrack van Tiwayo is in ieder geval prachtig en is voor mij de verrassing van de week. Erwin Zijleman

De muziek van Tiwayo is ook verkrijgbaar via de bandcamp pagina van de Franse muzikant: https://tiwayo.bandcamp.com/album/desert-dream.


Desert Dream van Tiwayo is verkrijgbaar via de Mania webshop: