09 juni 2023

Lanterns On The Lake - Versions Of Us

Na het jaarlijstjesalbum Spook The Herd werd het stil rond de Britse band Lanterns On The Lake, maar met opvolger Versions Of Us laat de band uit Newcastle horen dat het vorige album zeker geen toevalstreffer was
Spook The Herd van Lanterns On The Lake blies me aan het begin van 2020 van mijn sokken en hoorde uiteindelijk bij de beste albums van 2020. Het opnemen van de opvolger van het album werd om meerdere redenen een worsteling, maar deze week is Versions Of Us verschenen. Lanterns On The Lake is door alle tegenslagen alleen maar sterker geworden en is er wat mij betreft in geslaagd om het niveau van het uitstekende Spook The Herd te overtreffen. De band doet dit met een nog dynamischer geluid, met nog overtuigendere zang van Hazel Wild en vooral met songs die de spanning keer op keer prachtig opbouwen, zonder dat het zwaar aangezette album uit de bocht vliegt.



Ik ontdekte de Britse band Lanterns On The Lake pas bij de release van hun vierde album, Spook The Herd, maar reserveerde aan het eind van 2020 wel een plek in mijn jaarlijstje voor het album van de band uit Newcastle. Lanterns On The Lake verraste mij op haar vierde album met een afwisselend groots en dreigend en ingetogen en indringend geluid en imponeerde vervolgens met de uitstekende zang van frontvrouw Hazel Wilde en de maatschappijkritische teksten, die het door de Brexit tot op het bot verdeelde Groot-Brittannië fijnzinnig fileerde. 

Af en toe hoorde ik een vleugje Beach House achtige dreampop, maar ik droeg ook alles van Siouxsie & The Banshees tot Mazzy Star en van Cowboy Junkies tot Weyes Blood aan als relevant vergelijkingsmateriaal en had ook London Grammar kunnen noemen, al is de muziek van Lanterns On The Lake wel wat spannender. Spook The Herd kreeg door de coronapandemie niet de aandacht en de waardering die het album verdiende, al haalde de band nog wel een Mercury Prize nominatie binnen, maar zelf keek ik met hooggespannen verwachtingen uit naar het vijfde album van de Britse band. 

Dat album is deze week verschenen en Versions Of Us heeft me zeker niet teleurgesteld. Integendeel zelfs. Het album kwam er overigens niet vanzelf. De coronapandemie zette een flinke streep door de plannen van de band, een eerste opnamesessie van het nieuwe album leverde een teleurstellend resultaat op, Hazel Wilde werd moeder en uiteindelijk stapte ook de drummer van de band nog op. Samen met Radiohead drummer Philip Selway, die ook tekende voor de productie, werd een nieuwe poging gewaagd met Versions Of Us als resultaat. 

Het nieuwe album van Lanterns On The Lake is, misschien nog wel meer dan zijn voorganger, een album vol dynamiek. De Britse band kan flink uitpakken met grootse en meeslepende klanken vol dreigende gitaarwolken en dikke lagen synths, maar zoekt ook met enige regelmaat de rust met lome en wat atmosferische passages. Constante factor is de stem van Hazel Wilde, die ook dit keer met veel kracht, maar ook met veel gevoel zingt. Het is niet alleen de constante factor, maar ook de onderscheidende factor, want het is met name de zang op Versions Of Us die het album bijzonder maakt, al staat het album ook in muzikaal opzicht als een huis. 

Lanterns On The Lake heeft niet alleen meer dynamiek toegevoegd aan haar muziek, maar heeft haar geluid hier en daar ook wat zwaarder aangezet. Het schuurt af en toe tegen drama en bombast aan, maar door op tijd gas terug te nemen vliegt Versions Of Us nergens uit de bocht. Spook The Herd was aan het begin van 2020 voor mij echt een enorme verrassing. Die verrassing is dit keer wat minder groot, want Versions Of Us ligt ondanks de verschillen in het verlengde van zijn voorganger, maar uiteindelijk vind ik het nieuwe album van Lanterns On The Lake nog beter dan het jaarlijstjesalbum uit 2020. 

Op Spook The Herd sprong het drumwerk er wat mij betreft uit en dit is ook bij Philip Selway in goede handen. Het gitaarwerk op Versions Of Us en met name de zang van Hazel Wilde vind ik op het nieuwe album nog net wat indrukwekkender, maar de grootste groei zit in de songs, die stuk voor stuk indruk maken met hoge spanningsbogen, verrassende wendingen en wonderschone passages. Prachtalbum. Erwin Zijleman

De muziek van Lanterns On The Lake is ook verkrijgbaar via de bandcamp pagina van de Britse band: https://lanternsonthelake.bandcamp.com/album/versions-of-us.