04 november 2022

Angela Easterling - Witness

Angela Easterling was me tot dusver nog niet opgevallen, maar het nieuwe en zesde album van de muzikante uit South Carolina ademt zowel in muzikaal als in vocaal opzicht kwaliteit en staat vol prima songs
Hoe kun je je als muzikante binnen de Amerikaanse rootsmuziek nog onderscheiden binnen het enorme aanbod van het moment. Angela Easterling doet het niet door verrassende muzikale keuzes te maken of te vallen voor de charmes van de Nashville countrypop, maar weet op te vallen door de hoge kwaliteit van haar muziek. Witness klinkt bijzonder aangenaam, verwerkt invloeden uit meerdere genres en valt ook nog eens op door uitstekende vocalen. Witness is een rootsalbum dat direct bijzonder aangenaam klinkt, maar hoe vaker je naar dit album luistert, hoe dierbaarder de persoonlijke songs van de muzikante uit South Carolina je worden.


De Amerikaanse singer-songwriter Angela Easterling heeft al een aardig stapeltje albums op haar naam staan, maar ik ben haar volgens mij nog niet eerder tegengekomen, al komen een aantal covers van eerdere albums me op zijn minst vaag bekend voor. In muzikaal opzicht heeft Angela Easterling in ieder geval nog geen onuitwisbare indruk op mij gemaakt. 

Het deze week verschenen Witness, als ik goed heb geteld haar zesde album, viel me wel direct op. Het is een album dat misschien niet heel nadrukkelijk buiten de lijntjes van de Amerikaanse rootsmuziek kleurt, maar het is wat mij betreft wel een album dat in muzikaal en vocaal opzicht een hele ruime voldoende verdient en dat ook nog eens een serie prima songs bevat. 

Het is overigens lang stil geweest rond de muzikante uit Greer, South Carolina, want voor het laatste wapenfeit van Angela Easterling moesten we tot deze week ruim zeven jaar terug in de tijd. Witness maakte ze samen met haar echtgenoot Brandon Turner en het is een album vol zeer persoonlijke songs. 

Het is zoals gezegd een album dat behoorlijk netjes binnen de lijntjes van de Amerikaanse rootsmuziek kleurt. Dat vind ik vaak wat saai of op zijn minst weinig onderscheidend, maar Witness is een album dat zich direct makkelijk opdringt en dat ik sindsdien alleen maar aangenamer ben gaan vinden. 

Angela Easterling schrijft songs waarvoor de groten binnen de Amerikaanse rootsmuziek zich niet zouden schamen en vertolkt ze vol zelfvertrouwen. Witness valt op door een mooi en tijdloos rootsgeluid met invloeden uit de folk, country, blues en bluegrass. Het is een geluid dat heel traditioneel kan klinken en je mee terugneemt naar de Appalachen folk van het begin van de vorige eeuw, maar Witness kan ook een stuk eigentijdser klinken en bij vlagen ook net wat steviger. 

Witness van Angela Easterling is een album zonder hele grote namen, maar er zijn een stel uitstekende muzikanten te horen op het album. Het snarenwerk is over de hele linie prachtig en lekker veelzijdig, maar ook de ritmesectie maakt een uitstekende indruk. Witness is hierdoor een album dat direct lekker weg luistert, maar het is door de uitstekende zang ook veel meer dan dat. 

Angela Easterling beschikt over een stem die gemaakt is voor Amerikaanse rootsmuziek en het is niet alleen een hele mooie stem, maar ook een stem vol warmte en gevoel. Met de mooie klanken en de fraaie zang heb ik al twee belangrijke ingrediĆ«nten van een goed album te pakken, maar ook de songs van de muzikante uit South Carolina ademen kwaliteit. Het zijn zoals gezegd zeer persoonlijke songs, maar het zijn ook songs die je direct een goed gevoel geven en die op een of andere manier vertrouwd klinken. 

Ik kon de afgelopen week kiezen uit een flinke stapel albums die het etiket Amerikaanse rootsmuziek verdienen, maar Witness van Angela Easterling was een van de albums die er wat mij betreft direct uit sprong, wat vast ook te maken heeft met het feit dat de Amerikaanse muzikante voor de afwisseling eens niet vanuit Nashville opereert en hierdoor net wat meer haar eigen weg kiest. Angela Easterling draait al een tijdje mee, maar vanaf nu staat ze bij mij op de radar als een rootsmuzikante die het verdient om in de gaten gehouden te worden. Erwin Zijleman

De muziek van Angela Easterling is ook verkrijgbaar via de bandcamp pagina van de Amerikaanse muzikante: https://angelaeasterling.bandcamp.com/album/witness.