Het was de afgelopen weken dringen wanneer het ging om nieuwe releases, waardoor het debuutalbum van Flora Sophi nog niet de aandacht heeft gekregen die het verdient. Als je If/When deze aandacht geeft word je al snel ondergedompeld in een even mooi als fascinerend klankentapijt, waarin fraaie pianoklanken worden gecombineerd met spannende elektronica. Flora Sophi zoekt op haar debuutalbum nadrukkelijk het experiment, maar haar songs betoveren door de mooie zang makkelijk. Het levert een fascinerend album op, waarop je steeds nieuwe dingen blijft horen en waarop de Amsterdamse muzikante meer en meer indruk maakt met haar bijzondere songs.
If/When van Flora Sophi verscheen twee weken geleden op een dag met heel veel interessante nieuwe releases, waardoor het album helaas wat ondersneeuwde. Hopelijk wordt het album gered door de slappe weken van het moment, want If/When is een bijzonder klinkend album en wat mij betreft een album van een bijzondere of zelfs unieke schoonheid.
Achter Flora Sophi gaat de Amsterdamse muzikante Flora Dekkers schuil. De Nederlandse muzikante verhuisde na haar studie aan het Amsterdamse conservatorium een paar jaar geleden naar Berlijn, waar ze haar geluk zocht in de muziek. In Berlijn werkte ze samen met de Duitse multi-instrumentalist Benjamin Geyer en de Britse geluidstechnicus Jethro Cooke, wat een eerste EP opleverde.
If/When, het debuutalbum van Flora Sophi, kon worden gerealiseerd na een geslaagde crowdfunding campagne en ook op haar eerste album werkt de Nederlandse muzikante samen met Benjamin Geyer en Jethro Cooke. Op If/When neemt Flora Dekkers haar in Berlijn gevormde geluid mee terug naar Amsterdam.
Het is zoals gezegd een bijzonder geluid en het is wat mij betreft ook een geluid dat je even op je in moet laten werken. Het debuutalbum van Flora Sophi is aan de ene kant een bijna minimalistisch ingekleurd album, maar aan de andere kant gebeurt er zoveel in de songs op het album dat je oren tekort komt.
De songs op If/When bestaan deels uit mooie en betrekkelijk sobere pianoklanken, die fraai combineren met de geschoolde stem van de Amsterdamse muzikante, die al even spaarzaam wordt ingezet. Alleen de combinatie van piano en de stem van Flora Dekkers zou al een mooi album hebben opgeleverd, maar If/When wordt een razend spannend album door de toevoegingen van flink wat elektronica.
Deze elektronica wordt al even subtiel ingezet als de piano en de zang, maar door het avontuurlijke en hier en daar behoorlijk experimentele karakter van de toegevoegde elektronica ontstaat uiteindelijk een ruimtelijk klankentapijt vol fraaie details. If/When is een complex album, maar ontoegankelijk is de muziek van Flora Sophi zeker niet. De Amsterdamse muzikante zingt geen noot teveel, maar iedere zing die ze zingt is raak.
If/When is het mooist als je er met volledige aandacht naar luistert. Dan immers valt op hoe mooi de pianoklanken de ruimte vullen, hoe betoverend mooi de stem van Flora Dekkers is en hoe fascinerend de steeds weer opduikende impulsen van elektronica zijn. Deze elektronica bevat hier en daar flarden van de Duitse elektronica pioniers uit de jaren 70, maar klinkt op hetzelfde moment eigentijds. Flora Sophi kiest in alle songs op If/When voor een net wat andere invalshoek, waardoor het album de hele speelduur fascineert.
Flora Dekkers heeft zich naar verluidt laten inspireren door de muziek van Björk (ik hoor zelf meer Lauri Anderson overigens), maar waar het laatste album van de IJslandse muzikante ten onder ging aan een overdosis moeilijkdoenerij en ik er echt doodmoe van werd, is If/When van Flora Sophi een album dat laat horen dat ongeremd experimenteren en lak hebben aan conventies absoluut een wonderschoon album op kan leveren, dat bovendien een brede groep muziekliefhebbers aan moet kunnen spreken. Flora Sophi maakt het je op haar debuutalbum geen moment makkelijk, maar als If/When er op zit wil je alleen maar meer. Erwin Zijleman
If/When van Flora Sophi is ook verkrijgbaar via de bandcamp pagina van de Nederlandse muzikante: https://florasophi.bandcamp.com/album/if-when.