13 november 2022

Young Gun Silver Fox - Ticket To Shangri-La

Young Gun Silver Fox laat ook op Ticket To Shangri-La de hoogtijdagen van de Californische blue-eyed soul herleven met onweerstaanbaar lekkere songs, die ook nog eens knap in elkaar steken
Ik dacht eerlijk gezegd dat ik de nostalgische blue-eyed soul van het Brits-Amerikaanse duo Young Gun Silver Fox na drie albums wel gehoord had, maar na eerste aarzeling heb ik ook album nummer vier weer omarmd. Ook Ticket To Shangri-La staat immers weer vol met songs die uitnodigen tot wegdromen en die doen verlangen naar mooie zomerdagen. Andy Platts en Shawn Lee weten met flink wat blazers het geluid uit de jaren 70 prachtig te reproduceren en staan ook op hun vierde album weer garant voor songs die kwaliteit ademen. Young Gun Silver Fox neemt alle zorgen van deze onzekere tijden tien songs lang weg met heerlijke klanken, die ik alleen maar wil koesteren.


Ticket To Shangri-La van Young Gun Silver Fox verscheen een paar weken geleden al, maar in eerste instantie heb ik het vierde album van het Brits-Amerikaanse duo laten liggen. Ticket To Shangri-La klinkt weliswaar direct vanaf de eerste noten onweerstaanbaar lekker en blijft dit ook een album lang doen, maar de muziek van de Britse muzikant Andy Platts en de Amerikaanse muzikant en producer Shawn Lee volgt een inmiddels beproefd recept, waardoor de verrassing er wel wat af is. 

Ik ging er daarom in eerste instantie van uit dat het vierde album van het bijzondere duo niet al te veel toe zou voegen aan West End Coast uit 2015, AM Waves uit 2018, dat zelfs mijn jaarlijstje haalde, en Canyons uit 2020. In muzikaal opzicht is dat ook zo. Ook Ticket To Shangri-La neemt je direct vanaf de eerste noten mee terug naar de blue-eyed soul zoals die in de jaren 70 en 80 vooral in Los Angeles werd gemaakt. 

In mijn recensies van de vorige albums van Young Gun Silver Fox noemde ik de muziek van Chicago, The Doobie Brothers, Kenny Loggins & Jim Messina, Earth, Wind & Fire, America, maar zeker ook The Bee Gees, The Eagles, Boz Scaggs, Steely Dan, Toto en Hall & Oates als vergelijkingsmateriaal en al deze namen zijn ook voor het beschrijven van de muziek op Ticket To Shangri-La relevant. 

Het vierde album van Young Gun Silver Fox is hierdoor een album zonder verrassingen, maar nu ik wat vaker naar het album heb geluisterd, kan ik wel concluderen dat Andy Platts en Shawn Lee hun geluid verder hebben geperfectioneerd. Ook het vierde album van het Brits-Amerikaanse duo grossiert bovendien weer in zwoele klanken en honingzoete songs. 

Wanneer de eerste noten van het album uit de speakers komen word je een aantal decennia teruggeworpen in de tijd, al waren er destijds maar weinig albums die zo mooi klinken als Ticket To Shangri-La. Young Gun Silver Fox verrast ook op haar nieuwe album met klanken die de gevoelstemperatuur een aantal graden laten stijgen. De meeste songs op het album klinken in de basis vrij subtiel en zijn hierna verder aangekleed met onder andere elektronica en blazers. 

Het is vastgelegd in een bijzonder mooie en heldere productie, waarin ieder detail aan de oppervlakte komt. Met name de gitaarlijnen op het album vind ik prachtig , maar ook alle andere ingrediĆ«nten van het blue-eyed soul geluid van weleer worden fraai en trefzeker gereproduceerd. Het past allemaal prachtig bij de dromerige zang, die weer wordt versterkt door de karakteristieke koortjes, die onlosmakelijk zijn verbonden met het genre. 

Ticket To Shangri-La is in muzikaal en vocaal opzicht misschien geen heel verrassend album, maar de songs op het vierde album van Young Gun Silver Fox kan ik steeds lastiger weerstaan. Het zijn songs vol nostalgie waarbij het heerlijk wegdromen is, maar het zijn ook bijzonder knap gemaakte songs, die steeds weer nieuwe details laten horen. 

Ik kan me best voorstellen dat er flink wat muziekliefhebbers zijn die hier helemaal niets aan vinden of het minstens een bijzonder flauwe hap vinden, maar zo op zijn tijd vind ik dit soort muziek echt bijzonder lekker en veel beter dan op Ticket To Shangri-La wordt het wat mij betreft niet gemaakt. Hebben Andy Platts en Shawn Lee me toch weer te pakken. Erwin Zijleman

De muziek van Young Gun Silver Fox is ook verkrijgbaar via de bandcamp pagina van het Brits-Amerikaanse duo: https://younggunsilverfox.bandcamp.com/album/ticket-to-shangri-la-2.


Ticket To Shangri-La van Young Gun Silver Fox is verkrijgbaar via de Mania webshop: