02 augustus 2023

Mary Kate Teske - Mary Kate Teske

Singer-songwriter en fotograaf Mary Kate Teske startte begin dit jaar een crowdfunding campagne voor het opnemen van haar debuutalbum, wat deze week een interessant album met traditioneel aandoende folk oplevert
Mijn onlangs opgebloeide zwak voor traditioneel aandoende country en folk leefde deze week weer extra op bij beluistering van het debuutalbum van de Amerikaanse singer-songwriter Mary Kate Teske. De muzikante uit Montana haalde via een crowdfunding campagne genoeg geld binnen voor het afhuren van een studio, het inhuren van flink wat muzikanten en produceren van haar eerste album. Het is een album vol schoonheidsfoutjes, maar het is ook een album dat nu eens niet klinkt als het gemiddelde album in het genre. Mary Kate Teske heeft haar songs speels ingekleurd met flink wat instrumenten en maakt indruk met een emotievolle stem. Ik heb wel wat met dit bijzondere debuut.



Ik was nooit zo gek op wat traditioneel aandoende Amerikaanse rootsmuziek, maar de afgelopen maanden laat ik me makkelijk verleiden door albums die zich hebben laten inspireren door met name de country en folk uit het verre verleden. Ook het titelloze debuutalbum van de Amerikaanse singer-songwriter en fotograaf Mary Kate Teske vond ik direct bij eerste beluistering een uitstekend album en dat is na meerdere keren horen zeker niet veranderd. 

De muzikante uit Billings, Montana, kon haar debuutalbum maken na een geslaagde crowdfunding campagne, die net iets meer dan 5.000 Amerikaanse dollars opleverde. Het is een bedrag waarvoor de grootverdieners in de popmuziek hooguit een keer met hun ogen hoeven te knipperen, maar voor Mary Kate Teske was het het verschil tussen een album of geen album. Ik heb helaas maar heel weinig informatie over het titelloze debuutalbum van de singer-songwriter uit Montana, want zelfs op haar bandcamp pagina is maar heel weinig tekst te vinden. 

Het verhaal bij haar crowdfunding campagne geeft misschien nog wel de meeste informatie en het is een mooi verhaal: “I’ve written an album of songs! Restless, and constantly moving within the borders of Montana, time has allowed me to transmute my experiences into song and lyric. Over the course of a decade, I’ve driven my 1961 Dodge Lancer with camera, and guitar in tow, through a vast range of stories. Two years ago, an angel blessed me with a magical 1952 0-18 Martin guitar that I’ve been writing with ever since it found my hands. Validated that this was my path, I saught to work with talented session musicians who have furthered my vision by accompanying me”. 

Mary Kate Teske schrijft al een jaar of tien songs en dat hoor je, want de songs op haar debuutalbum vertellen mooie verhalen en houden de aandacht onmiddellijk vast. Voor haar debuutalbum koos de Amerikaanse muzikante voor een wat voller geluid dan gebruikelijk, want na de geslaagde crowdfunding campagne kon ze een aantal ervaren muzikanten aantrekken en bovendien een beroep doen op producer Tyson Kreiter, die vakwerk heeft afgeleverd.

Het debuutalbum van Mary Kate Teske bevat naast de gitaar en de stem van de muzikante uit Billings, Montana, bijdragen van banjo, elektrische gitaar, percussie, bass, cello, piano, pedal steel, viool en trompet, want een lekker vol en wat bont gekleurd geluid maar fraai geproduceerd oplevert. Het is een geluid dat flink anders klinkt dan het geluid op de meeste rootsalbums die in Nashville, Austin of Los Angeles worden gemaakt. Billings ligt redelijk ver van de bewoonde wereld (al doe ik de grootste stad van Montana hiermee wel wat te kort) en maar liefst 2.500 kilometer van Nashville en dat hoor je. 

Ik ben persoonlijk wel gecharmeerd van het veelkleurige en soms toch ook wel wat rammelende geluid op het album. Dat rammelende hoor je ook in de stem van Mary Kate Teske, die beschikt over een mooie heldere stem, maar die af en toe ook wel wat onvast kan klinken. Ik heb daar geen moeite mee, want juist de imperfectie maakt de stem van de Amerikaanse singer-songwriter zo bijzonder. 

Het is een stem vol echo’s uit het verleden, zeker wanneer de folk van Mary Kate Teske bezwerend en psychedelisch klinkt, maar het is ook een stem die op een of andere manier wat met je doet. Wereldberoemd gaat de muzikante uit Montana vast niet worden met dit debuutalbum, maar ze heeft mij absoluut geraakt met haar songs en zeker ook met haar stem en voordracht. Erwin Zijleman

De muziek van Mary Kate Teske is ook verkrijgbaar via de bandcamp pagina van de Amerikaanse muzikante: https://marykateteske.bandcamp.com/album/mary-kate-teske.