Na beluistering van een rootsalbum dat niet al te veel indruk maakte, werd ik door Spotify verrast met het debuutalbum van de uit Nashville afkomstige Lindsay Ellyn. Het is een album dat opvalt door een mooi vol en warm geluid, door bijzonder aangenaam klinkende vocalen en door een stel prima songs, die passen binnen de muzikale tradities in Nashville, maar die gelukkig niet al te glad, maar juist heerlijk oorspronkelijk klinken. Het luistert direct bijzonder lekker weg, maar de songs van Lindsay Ellyn weten zich ook op de wat langere termijn makkelijk staande te houden. Het is dringen binnen de Amerikaanse rootsmuziek, maar deze zou ik niet laten liggen.
Het aanbod binnen de Amerikaanse rootsmuziek is momenteel zo groot dat ik onmogelijk alles kan beluisteren. Je moet als beginnend muzikant in het genre daarom soms een beetje geluk hebben. De Amerikaanse singer-songwriter Lindsay Ellyn had dat geluk, want als Spotify haar debuutalbum niet had afgespeeld na het beluisteren van een ander album in het genre, was ik dit debuutalbum waarschijnlijk nooit op het spoor gekomen. Toen het album van de muzikante uit Nashville opeens uit de speakers kwam, was ik echter direct onder de indruk van haar warme stem en van het mooie en volle geluid op Queen Of Nothing.
Queen Of Nothing is door de uitstekende vocalen en het aangename geluid een album dat het waarschijnlijk goed zal doen op de Amerikaanse countrystations, maar waar ik albums in deze hoek van de country vaak wat te zoet en glad vind, blijft Queen Of Nothing tien songs lang aan de juiste kant van de streep. Lindsay Ellyn doet uiteindelijk veel meer dan dat, want de songs op haar debuutalbum blijken zich al snel genadeloos op te dringen.
Dat doen deze songs allereerst door de stem van de Amerikaanse muzikante. Het is een stem die gemaakt is voor de countrymuziek, maar Lindsay Ellyn klinkt warmer en doorleefder dan de gemiddelde countrypopprinses. Ze beschikt niet alleen over een hele aangename stem, maar het is bovendien een expressieve stem, die de teksten van de songs met veel gevoel en urgentie vertolkt.
Lindsay Ellyn is niet alleen een prima zangeres, maar ook een getalenteerd songwriter. Ze schrijft mooie persoonlijke teksten zonder al te veel clichés (die in de country altijd in ruime mate voorhanden zijn) en schrijft ook nog eens songs die direct lekker in het gehoor liggen, zich snel opdringen en die ook bij herhaalde beluistering nog eens leuk en interessant blijven. Het zijn songs die absoluut over airplay- of zelfs hitpotentie beschikken en die nooit al te ver buiten de lijntjes van de Nashville country kleuren, maar het past evenmin perfect in het strakke Nashville keurslijf wat haar sound van iets persoonlijks voorziet.
Het is een sound die ook opvalt door een mooi en rijk geluid. Lindsay Ellyn heeft voor haar debuutalbum een flink aantal ervaren muzikanten opgetrommeld, die haar songs gloedvol inkleuren. In het geluid van de muzikante uit Nashville staan de gitaren centraal, maar ook de bijdragen van het andere snarenarsenaal binnen de Amerikaanse rootsmuziek en de bijdragen van authentiek klinkende orgels, brengen het warme geluid van Lindsay Ellyn op trefzekere wijze op smaak.
Lindsay Ellyn doet op haar debuutalbum geen nieuwe of spannende dingen, maar ze laat zich ook niet fantasieloos in de Nashville mal persen. Het levert een album op dat door het zeer aangename geluid en de mooie stem van Lindsay Ellyn direct aanvoelt als een warm bad, maar het is wat mij betreft ook een album dat nog verrassend lang door kan groeien en dat zich ook verrassend snel in het hoofd nestelt.
Liefhebbers van wat rauwere of meer traditionele rootsmuziek zullen Queen Of Nothing misschien nog steeds wat te zoet en te glad vinden, maar uiteindelijk is dit een album dat ook deze liefhebbers van het genre aan moet kunnen spreken, al is het maar omdat het album hier en daar de net wat rauwere randjes ook durft op te zoeken en bovendien continu kwaliteit ademt. Erwin Zijleman