08 mei 2021

Rosali - No Medium

De Amerikaanse muzikante Rosali maakte in 2018 diepe indruk met het nauwelijks opgemerkte Trouble Away, maar overtreft dat album nu op alle fronten met het fantastische No Medium
De naam Rosali zal niet bij iedereen een belletje doen rinkelen, maar net als haar tweede album verdient ook het deze week verschenen No Medium alle aandacht. Het in slechts tien dagen opgenomen album kan hier en daar stevig rocken, maar verkent ook de Amerikaanse rootsmuziek en de pop. Aimee Mann is zinvol vergelijkingsmateriaal, maar dan wel Aimee Mann in zeer goede doen, wat alles zegt over het hoge niveau van het nieuwe album van Rosali. In muzikaal opzicht is het smullen, de songs zijn geweldig, de teksten indringend en alsof het nog niet genoeg is betovert de Amerikaanse muzikante ook nog eens met prachtige vocalen. Het levert een bescheiden meesterwerk op.


De naam Rosali viel me in eerste instantie niet echt op tussen de nieuwe releases van deze week. Dat is gek, want eind 2018 pikte ik haar tweede album Trouble Away nog uit een obscuur jaarlijstje en kon ik al snel concluderen dat het album van de muzikante uit Philadelphia, Pennsylvania, inderdaad jaarlijstjeswaardig was. 

Op Trouble Away maakte Rosali (Middleman), samen met een aantal geweldige muzikanten, onder wie leden van The War On Drugs, indruk met een aantal wonderschone popliedjes. Het waren popliedjes die ik afwisselend vergeleek met de muziek van Aimee Mann en de tijdloze pop van Fleetwood Mac in hun allerbeste jaren, maar Rosali wist zich ook te onderscheiden als een uniek talent. 

Het is een talent dat helaas grotendeels miskend bleef, want Trouble Away heeft in 2018 echt veel te weinig aandacht gekregen. Ik had het album zelf ook al een tijd niet meer gehoord, maar toen ik het een paar dagen geleden weer eens opzette, was ik direct weer onder de indruk van het album, dat deze week werd opgevolgd door album nummer drie, No Medium. Rosali ziet er op de cover van haar nieuwe album flink anders uit en ook in muzikaal opzicht is No Medium bij vlagen een totaal ander album dan zijn voorganger. 

Rosali schreef de songs voor het album aan het begin van 2019, waarna het album in de zomer van het betreffende jaar werd opgenomen. Rosali schreef de songs in een voor haar zeer zware periode en dat heeft zijn weerslag gehad op de teksten, die gaan over zware thema’s als de dood, verlies, verslaving, seksualiteit en destructief gedrag. 

Voor de muziek op het album vertrouwde de muzikante uit Philadelphia dit keer voornamelijk op de band van de mij onbekende David Nance uit Omaha, Nebraska. Het is een band die de muziek van Rosali een net wat steviger en rauwer karakter geeft, maar No Medium borduurt in muzikaal opzicht ook voort op het vorige album van Rosali. Het betere werk van Aimee Mann is nog altijd relevant vergelijkingsmateriaal, maar zo goed als op dit album heb ik Aimee Mann al een tijdje niet meer gehoord. 

No Medium bevat een aantal wat rauwere songs met lekker stevig gitaarwerk, maar het album gaat een enkele keer ook wat meer de kant van de Amerikaanse rootsmuziek op en ook in dat genre kan Rosali uitstekend uit de voeten, net als in de nostalgisch aandoende pop. In muzikaal opzicht is het tien songs en ruim 40 minuten genieten en ook de songs op het album zijn van een nog hoger niveau dan Rosali op haar vorige album al liet horen. 

Over het mooiste van No Medium heb ik het nog niet eens gehad, want dat is de stem van de Amerikaanse muzikante. Het is een stem die zoals gezegd wel wat aan die van Aimee Mann doet denken, maar Rosali kan meerdere kanten op met haar stem en zet zowel een rauwe rocksong als een bedwelmende rootssong moeiteloos naar haar hand. 

Het feit dat het album in slechts tien dagen werd opgenomen voegt nog wat ruwe energie toe aan No Medium en zorgt er bovendien voor dat het album puur en eerlijk klinkt. Ik was eind 2018 zoals gezegd behoorlijk onder de indruk van Trouble Away, dat voor mijn jaarlijstje natuurlijk te laat kwam, maar ik vind No Medium nu al een flink stuk beter en de rek is er nog lang niet uit. Veel aandacht gaat dit album vast niet trekken helaas, maar het is echt een pareltje. Erwin Zijleman

De muziek van Rosali is ook verkrijgbaar via de bandcamp pagina van de Amerikaanse muzikante: https://rosali.bandcamp.com/album/no-medium.