06 mei 2021

Carsie Blanton - Love & Rage

Love & Rage is mijn eerste kennismaking met de muziek van Carsie Blanton, maar het is er een die door de veelheid aan invloeden, de mooie zang en de maatschappijkritische teksten naar veel meer smaakt
Luister naar Love & Rage van Carsie Blanton en een bonte lappendeken trekt aan je voorbij. De Amerikaanse muzikante bestrijkt binnen de Amerikaanse rootsmuziek een breed palet, maar is ook niet vies van pop. Het wordt afwisselend ingetogen en uitbundig ingekleurd, waarbij de soepele stem van Carsie Blanton zich met speels gemak lijkt aan te passen. Zeker de ingetogen songs zijn wonderschoon, terwijl de wat uitbundigere songs lijken te strooien met zonnestralen. Het zijn songs die op hetzelfde moment uithalen met maatschappijkritische teksten, waarin Carsie Blanton het nodige onrecht aan de kaak stelt. Het levert een modern protestalbum op dat absoluut gehoord moet worden.


Carsie Blanton is een Amerikaanse singer-songwriter, die inmiddels al meer dan een handvol albums op haar naam heeft staan (ik tel er zeven of zelfs acht). Ze wordt op het Internet geroemd als songwriter, maar ook om haar maatschappijkritische teksten, die uiteenlopend onrecht genadeloos aan de kaak stellen. Carsie Blanton wordt ook nog eens omarmd door muziekliefhebbers die de authentiek klinkende Amerikaanse rootsmuziek hoog hebben zitten en wordt bovendien vergeleken met een aantal grootheden uit de geschiedenis van het genre. 

Op basis van het bovenstaande zou je verwachten dat Carsie Blanton al vele jaren een speciaal plekje in mijn hart heeft, maar ik moet toegeven dat ik een week geleden nog nooit van haar had gehoord. Dankzij een zeer lovende recensie van No Depression werd ik op het spoor gezet van haar vorige week verschenen album Love & Rage en direct bij eerste beluistering begreep ik waarom er op het Internet zoveel jubelverhalen zijn te vinden over de songs en de muziek van Carsie Blanton. 

Ook op Love & Rage haalt de Amerikaanse singer-songwriter, die de afgelopen vijftien jaar vanuit alle uithoeken van de Verenigde Staten heeft geopereerd, stevig uit naar al het onrecht in de wereld en vooral het onrecht dicht bij huis. Love & Rage wordt daarom op meerdere plekken een modern protestalbum genoemd en daar sluit ik me bij aan. 

Het is een protestalbum dat zich met name richt op de bestrijding van het fascisme dat ook in de Verenigde Staten in nieuwe vormen opduikt, witte superioriteit en de ongelijkheid tussen man en vrouw, maar stiekem komt er ook wel een liefdesliedje voorbij. 

Ik heb Love & Rage hierboven een modern protestalbum genoemd, want het nieuwe album van de Amerikaanse muzikante lijkt in niets op de folky protestalbums uit de jaren 60 en 70. Carsie Blanton neemt in haar teksten geen blad voor de mond, maar ze verpakt deze teksten in songs die op het eerste gehoor aanstekelijk, lichtvoetig en soms zelfs zonnig en uitbundig klinken. 

Love & Rage doet het daarom uitstekend op de achtergrond, maar vergeet niet naar de teksten te luisteren. Ook de muziek verdient overigens wel wat meer aandacht, want Carsie Blanton heeft in een studio in Los Angeles een aantal geweldige muzikanten om zich heen verzameld. In muzikaal opzicht klinkt het allemaal geweldig, maar wat het meest opvalt bij beluistering van Love & Rage is dat het een album is dat soepel manoeuvreert tussen genres binnen de Amerikaanse rootsmuziek en uiteenlopende invloeden combineert in een veelzijdig geluid dat ook niet vies is van invloeden uit de pop. 

Zeker wanneer Carsie Blanton kiest voor subtielere klanken, imponeert Love & Rage met prachtig gitaarspel, hier en daar aangevuld met strijkers, maar hoor je ook hoe mooi de stem van de Amerikaanse muzikante is. Het is een stem die zich, net als de meeste songs op het album, lastig laat verenigen met de stevige teksten, maar dit is ook de kracht van Love & Rage, dat subtiel verleidt maar je ook aan het denken zet. 

Ik ben er nog niet aan toegekomen om me te verdiepen in het andere werk van Carsie Blanton, maar ik ben blij dat ik Love & Rage, toch min of meer bij toeval, heb ontdekt. Carsie Blanton klinkt in vele opzichten anders, maar het klinkt ook bijzonder aangenaam en zeer doeltreffend. Erwin Zijleman

De muziek van Carsie Blanton is ook verkrijgbaar via haar bandcamp pagina: https://carsieblanton.bandcamp.com/album/love-rage-2021.