Met haar met behulp van een iPhone 7 opgenomen debuut EP had Hannah Jadagu twee jaar geleden niet alleen een mooi verhaal, maar slaagde ze er ook in om de aandacht te trekken met op zijn minst veelbelovende songs. De belofte komt er uit op het deze week verschenen debuutalbum Aperture. Aperture werd opgenomen in een professionele studio en klinkt echt veel beter dan de EP uit 2021. Ook in alle andere opzichten laat Hannah Jadagu flinke groei horen. Aperture bevat een serie ijzersterke songs, die fraai worden uitgevoerd. Het zijn songs die doen denken aan veel muziek die er al is in het genre, maar het debuut van Hannah Jadagu is absoluut interessant genoeg voor een eigen plekje in de spotlights.
Hannah Jadagu is een jonge Amerikaanse muzikante die werd geboren in Mesquite, Texas, maar inmiddels New York als uitvalsbasis heeft. Ze trok twee jaar geleden de aandacht met haar eerste EP, die met behulp van een stokoude iPhone 7 werd opgenomen, maar desondanks verscheen op het gerenommeerde Sub Pop label. Op dit label verschijnt deze week ook het debuutalbum van Hannah Jadagu, Aperture. Het is een album waar de jonge muzikante lang aan heeft gewerkt en waarop ze samenwerkt met producer en multi-instrumentalist Max Robert Baby.
Hannah Jadagu maakte op haar debuut EP het soort bedroom pop dat in het verleden ook werd gemaakt door muzikanten als Clairo, Soccer Mommy, beabadoobee en noem ze maar op, maar net als de genoemde muzikanten zet Hannah Jadagu serieuze stappen op haar eerste album. Ook op Aperture horen we hier en daar nog dromerige bedroom pop, maar de muzikante uit New York kan ook overweg met de indiepop en indierock zoals die op het moment zoveel wordt gemaakt. Bij beluistering van Aperture heb ik meer dan eens associaties met de muziek van de toppers in het genre als Phoebe Bridgers, Lucy Dacus en Frankie Cosmos en dat zijn associaties die ik de afgelopen jaren wel erg vaak heb en misschien zelfs wel te vaak. Toch wil ik het debuutalbum van Hannah Jadagu niet laten liggen, want dit album heeft wat.
Vergeleken met de meeste albums van haar concurrenten heeft Aperture een wat veelzijdiger geluid. Hannah Jadagu verwerkt ook invloeden uit de indierock uit de jaren 90 en is ook niet vies van invloeden uit andere genres, waaronder hier en daar wat flirts met de zwarte muziek en met name de hiphop en R&B waarmee ze opgroeide. In muzikaal en vocaal opzicht scoort de Amerikaanse muzikante een prima rapportcijfer, want zowel de instrumentatie als de zang op Aperture zijn zeer aangenaam.
Het zijn echter vooral de songs waarmee Hannah Jadagu zich weet te onderscheiden. De muzikante uit New York kan niet alleen uit de voeten met invloeden uit verschillende genres, maar heeft bovendien songs geschreven die bijzonder lekker in het gehoor liggen, maar die ook de fantasie prikkelen. Hannah Jadagu heeft de wat eendimensionale songs van haar eerste EP uitgebouwd tot songs die bestaan uit meerdere lagen, die op fraaie wijze aan elkaar zijn gesmeed.
Aperture klinkt als een mix van alles dat de afgelopen jaren interessant was in het genre, maar Hannah Jadagu heeft wat mij betreft ook een eigen geluid en het is een geluid dat overloopt van de belofte en dat naar veel en veel meer smaakt. Ik kan me goed voorstellen dat er muziekliefhebbers zijn die zo langzamerhand flink moe worden van de enorme aanwas van jonge vrouwelijke singer-songwriters in het indiesegment, want ook bij mij dreigt verzadiging, maar het debuutalbum van Hannah Jadagu springt er voor mij voldoende uit en tikt hier en daar een niveau aan dat niet al te veel afwijkt van het niveau van de smaakmakers in het genre. Hannah Jadagu kan in de Verenigde Staten en in het Verenigd Koninkrijk inmiddels rekenen op zeer positieve recensies voor haar debuutalbum, maar die verdient ze met het uitstekende Aperture ook zeker in Nederland. Erwin Zijleman
De muziek van Hannah Jadagu is ook verkrijgbaar via de bandcamp pagina van de Amerikaanse muzikante: https://hannahjadagu.bandcamp.com/album/aperture.
Aperture van Hannah Jadagu is verkrijgbaar via de Mania webshop: