Na een aantal roerige jaren met zijn band Whiskeytown begon de Amerikaanse muzikant Ryan Adams in 1999 aan een solocarrière, die in 2000 het prachtige debuutalbum Heartbreaker opleverde. Heartbreaker kreeg vorm na een aantal sessies met Gillian Welch en David Rawlings en werd uiteindelijk opgepoetst door producer Ethan Johns. Heartbreaker is een album waarop alles klopt. De instrumentatie is vooral ingetogen maar zeer smaakvol, Ryan Adams zingt mooi en met veel gevoel en de Amerikaanse muzikant heeft boven alles een aantal uitstekende en volstrekt tijdloze songs geschreven. Het leverde een van de mooiste rootsalbums van het huidige millennium op.
Ryan Adams was zeker geen nieuwkomer toen hij in de herfst van 2000 opdook met zijn solodebuut Heartbreaker. De Amerikaanse muzikant formeerde al in zijn tienerjaren de punkband The Patty Duke Syndrome, maar werd bekend met de alt-country band Whiskeytown, die hij tussen 1994 en 1999 aanvoerde. Whiskeytown zou uiteindelijk vier albums maken, waarvan met name het in 1997 verschenen Strangers Almanac moet worden gerekend tot de kroonjuwelen van de alt-country.
Na het uit elkaar vallen van Whiskeytown dook Ryan Adams samen met Gillian Welch en David Rawlings een studio in Nashville in en werd de basis gelegd voor zijn debuutalbum Heartbreaker. Later schoof topproducer Ethan Johns aan en brachten ook nog wat gastmuzikanten een bezoek aan de studio, onder wie Emmylou Harris, die bijdraagt aan een fraai duet.
Ryan Adams stond in zijn Whiskeytown tijd bekend als een grillig en wispelturig muzikant en die typeringen passen ook prima bij zijn solocarrière. Na Heartbreaker zou de Amerikaanse muzikant aan de lopende band albums maken, waarvan slechts een deel werd uitgebracht. Het zijn albums waarop Ryan Adams afwisselend koos voor Amerikaanse rootsmuziek en wat stevigere indierock, maar het niveau van Heartbreaker zou hij niet meer halen.
Ryan Adams werd een paar jaar geleden beschuldigd van seksueel overschrijdend gedrag, waardoor zijn carrière nagenoeg tot stilstand kwam. De Amerikaanse muzikant is diep door het stof gegaan en krabbelt langzaam maar zeker weer op, maar de recent verschenen remakes van albums als Nebraska van Bruce Springsteen, Revolver van The Beatles en (What’s The Story) Morning Glory? Van Oasis zijn nog lang niet van het niveau van Heartbreaker, dat wat mij betreft met afstand het beste album van Ryan Adams is.
Nu viel op Heartbreaker ook alles op zijn plek. De samenwerking met zowel Gillian Welch en Davis Rawlings als met Ethan Johns inspireerde Ryan Adams tot grootste daden en ook het einde van Whiskeytown en wat verloren liefdes inspireerden de Amerikaanse muzikant tot het schrijven van een serie uitstekende songs.
Op Heartbreaker staat de Amerikaanse rootsmuziek centraal en het is Amerikaanse rootsmuziek van het traditionelere soort. Ryan Adams schuurt op zijn debuutalbum heel af en toe tegen de rock ’n roll aan, maar ingetogen folk en country domineren met als hoogtepunt het samen met Emmylou Harris gemaakte country duet, dat herinnert aan de muziek die ze maakte met Gram Parsons. Ryan Adams maakte Heartbreaker vrijwel volledig met Gillian Welch, David Rawlings en Ethan Johns en dat geeft het album een wat intieme sfeer, waar het plezier van af spat.
Heartbreaker werd met louter superlatieven onthaald en gaf Ryan Adams de status van muzikaal wonderkind. Dat is misschien wat overdreven, maar op zijn debuutalbum steekt de Amerikaanse muzikant in een grootse vorm. Heartbreaker is een even tijdloos als eigentijds rootsalbum en het is een album vol geweldige songs.
Ryan Adams profiteert op Heartbreaker absoluut van de muzikanten die hem omringen op het album, maar de Amerikaanse muzikant eist zelf de hoofdrol op met zijn aansprekende songs en emotievolle zang op het album. Ryan Adams was ook hier wat in de ban de afgelopen jaren, maar Heartbreaker blijft een fantastisch album, dat de afgelopen 23 jaar alleen maar beter is geworden. Erwin Zijleman