16 mei 2023

Sarah Morris - Here's To You

Here’s To You van Sarah Morris is een album dat zich bij eerste beluistering niet heel makkelijk weet te onderscheiden van het enorme aanbod in het genre, maar dat al snel mooier en interessanter wordt
Ik ken inmiddels flink wat albums van de Amerikaanse muzikante Sarah Morris, maar haar naam blijft op een of andere manier niet hangen, waardoor ik steeds weer opnieuw moet beginnen met het ontdekken van haar muziek. Ook het onlangs verschenen Here’s To You viel hierdoor bijna tussen wal en schip, maar de muziek van Sarah Morris verdient echt een beter lot. Zeker wanneer je haar albums wat vaker hoort, komt de kwaliteit van deze albums nadrukkelijker aan de oppervlakte. Ook Here’s To You maakt dan weer indruk met mooie en sfeervolle klanken, uitstekende zang en tijdloze songs die je steeds wat dierbaarder worden. Mooi album weer.



Here’s To You van de Amerikaanse singer-songwriter Sarah Morris bleef vorige week op de stapel liggen, maar toen ik het album deze week een nieuwe kans gaf, wist het album me wel vrijwel onmiddellijk te overtuigen. Vervolgens kwam ik er achter dat Here’s To You niet mijn eerste kennismaking is met de muziek van de singer-songwriter uit Minneapolis, Minnesota, want ik besprak op de krenten uit de pop al twee van haar eerdere albums en kwam er ook nog twee tegen die ik wel heb beluisterd maar uiteindelijk niet selecteerde. 

Here’s To You is het zesde album van Sarah Morris en het is, net als zijn voorgangers, een album in een genre waarin de concurrentie momenteel moordend is. Sarah Morris heeft vervolgens de pech dat haar albums op het eerste gehoor niet heel onderscheidend klinken. Ook Here’s To You is weer een warm klinkend album met vooral organische klanken en het is een album waarop invloeden uit onder andere de folk, country en jazz worden vermengd. Het klinkt absoluut aangenaam, maar je zit niet direct op het puntje van je stoel wanneer je het nieuwe album van Sarah Morris door de speakers laat komen. 

Wat geldt voor de mix van invloeden en het geluid op het nieuwe album van de Amerikaanse muzikante, geldt eigenlijk ook voor haar stem en haar songs. Sarah Morris beschikt over een mooie en aangename stem, die af en toe doet denken aan die van Norah Jones. Het is een stem die direct bij eerste beluistering een dikke voldoende scoort, maar met alle concurrentie in het genre is er meer nodig. Hetzelfde geldt eigenlijk voor de songs op Here’s To You, die stuk voor stuk mooi en aangenaam klinken, maar ook niet direct de fantasie intens prikkelen. 

Here’s To You van Sarah Morris is op het eerste gehoor een aardig maar weinig onderscheidend album en is daarom een album dat wel vaker aan de kant zal worden geschoven. Dit is echter niet terecht. Ik was zoals gezegd bij mijn hernieuwde kennismaking wel direct overtuigd van de kwaliteiten van het nieuwe album van Sarah Morris en heb mijn mening sindsdien niet meer herzien. 

Naarmate ik Here’s To You vaker hoorde raakte ik steeds meer onder de indruk van het geluid van Sarah Morris, dat de ruimte aangenaam verwarmt en binnen de Amerikaanse rootsmuziek een opvallend breed palet bestrijken. Ook de instrumentatie op het album is interessanter dan bij eerste beluistering het geval lijkt. De ritmesectie speelt prachtig subtiel en het gitaarwerk is rijker en veelkleuriger dan opvalt bij de eerste kennismaking met het album. 

Wat voor de instrumentatie en het geluid geldt, geldt ook voor de stem van Sarah Morris, die je tekort doet wanneer je slechts het vleugje Norah Jones benoemt. De stem van Sarah Morris is bij herhaalde beluistering mooi en karakteristiek en het is bovendien een stem die de songs op het album met veel gevoel vertolkt. 

Omdat ook de songs van de muzikante uit Minneapolis, Minnesota, interessanter zijn wanneer je ze wat vaker hoort, ben ik er inmiddels wel van overtuigd dat Sarah Morris met Here’s To You weer een knap album heeft gemaakt, wat consistent is met hetgeen dat ik schreef over haar eerdere albums. Zeker wat later op de avond komen de songs van de Amerikaanse muzikante uitstekend tot zijn recht en dringen de warme klanken en de mooie stem van Sarah Morris zich steeds nadrukkelijker op. Oordeel echter vooral niet na één keer horen. Erwin Zijleman

De muziek van Sarah Morris is ook verkrijgbaar via de bandcamp pagina van de Amerikaanse muzikante: https://sarahmorris.bandcamp.com/album/heres-to-you.