29 mei 2023

Allie Crow Buckley - Utopian Fantasy

De Amerikaanse muzikante Allie Crow Buckley schotelt de luisteraar ook op haar tweede album Utopian Fantasy een fascinerende luistertrip voor waarin steeds meer mooie details aan de oppervlakte komen
De muziek van Allie Crow Buckley uit Los Angeles is muziek waar je even aan moet wennen. In eerste instantie kunnen het volle elektronische geluid en de bijzondere stem van de Amerikaanse muzikante wat zwaar op de maag liggen, maar na enige gewenning valt alles op zijn plek. Allie Crow Buckley is dan goed voor een fraaie luistertrip waarin je steeds meer moois ontdekt. De Amerikaanse muzikante trekt helaas nog niet veel aandacht met haar muziek, maar ook met het bijzondere Utopian Fantasy laat de muzikante uit Los Angeles horen dat ze iets toevoegt aan alles dat er al is. Ik zou deze Buckley (geen familie) daarom ook zeker eens checken.



Ik had net iets meer dan twee jaar geleden wel wat met het debuutalbum van Allie Crow Buckley (geen familie van), al ging dat zeker niet vanzelf. In eerste instantie vond ik zowel de muziek als de stem van de Amerikaanse muzikante te zwaar aangezet, maar na enige gewenning viel er veel op zijn plek en vond ik zowel de volle klanken als de bijzondere zang op Moonlit And Devious vooral heel erg mooi. 

Ik begon vorige week kennelijk weer bij nul met Allie Crow Buckley, want bij eerste beluistering van haar nieuwe album moest ik wederom erg wennen aan de muziek en de zang van de muzikante uit Los Angeles. Ik ben kennelijk niet de enige, want Utopian Fantasy krijgt vooralsnog niet heel veel aandacht. Dat gold overigens ook voor het debuut van Allie Crow Buckley en dat was op zijn minst jammer. 

Net als het debuutalbum van de Amerikaanse muzikante verdient ook Utopian Fantasy alle aandacht en ik kan dan ook alleen maar adviseren om even door te bijten, want de schoonheid komt sneller dan je denkt. Het nieuwe album van Allie Crow Buckley is, zeker in de eerste tracks, nog wat zwaarder aangezet dan haar debuutalbum en elektronica heeft aan terrein gewonnen. 

Wanneer je het album uit de speakers laat komen drijven flink wat wolken synths en beats over en ook in vocaal opzicht kiest Allie Crow Buckley hier en daar voor overweldiging. Toch zijn de songs van de Amerikaanse muzikante zeker niet pompeus. Tussen de lagen elektronica is nog voldoende ruimte over voor het imposante stemgeluid van Allie Crow Buckley, dat ook behoorlijk ingetogen uit de speakers kan komen, maar ook hierna bevatten de songs op Utopian Fantasy op een of andere manier nog veel open ruimte. 

Ik moest er ook dit keer even aan wennen, maar ik kon al snel genieten van de verschillende lagen elektronica en het uiteindelijk vooral erg mooie stemgeluid van de muzikante uit Los Angeles, die bijna alles op het album samen met producer Jason Boesel opnam. Utopian Fantasy klinkt hier en daar als een nog zwaarder aangezette versie van Moonlit And Devious, maar dat valt uiteindelijk erg mee, zeker wanneer het album vordert. 

In muzikaal en vocaal opzicht was ik uiteindelijk snel overtuigd van de kwaliteiten van het tweede album van Allie Crow Buckley, maar vergeleken met haar debuutalbum zit de meeste progressie in de songs. Het zijn stuk voor stuk songs die de fantasie uitvoerig prikkelen, maar het zijn ook aantrekkelijke en hier en daar zelfs aanstekelijke songs, waarin van alles gebeurt. Het duurt misschien even voor je vatbaar bent voor de bijzondere klanken van Allie Crow Buckley, maar hierna zit je op het puntje van je stoel. 

In muzikaal en vocaal opzicht hoor je steeds meer bijzondere dingen op Utopian Fantasy, maar ook in tekstueel opzicht is het een interessant album, want Allie Crow Buckley schrijft geen teksten over koetjes en kalfjes en sleept er van alles bij. Nu ik gewend ben aan Utopian Fantasy kan ik me overigens niet meer voorstellen dat ik het album in eerste instantie te zwaar vond aangezet, want zo zwaar klinkt het allemaal niet. Inmiddels vind ik Utopian Fantasy van Allie Crow Buckley vooral een buitengewoon fascinerende en afwisselend imposante en dromerige luistertrip. Ga dat horen. Erwin Zijleman

De muziek van Allie Crow Buckley is ook verkrijgbaar via de bandcamp pagina van de Amerikaanse muzikante: https://alliecrowbuckley.bandcamp.com/album/utopian-fantasy.