17 mei 2023

Madison McFerrin - I Hope You Can Forgive Me

Madison McFerrin laat op haar debuutalbum I Hope You Can Forgive Me horen dat ze de muzikale genen van haar vader Bobby heeft meegekregen en durft te experimenteren met de muzikale bagage
Iedereen die op zoek is naar een lekker dromerig en zwoel R&B album voor de kleine uurtjes is bij Madison McFerrin aan het juiste adres. De muzikante uit Brooklyn maakt echter zeker geen doorsnee R&B maar durft te experimenteren met invloeden uit zowel het heden als het verleden. In muzikaal opzicht is I Hope You Can Forgive Me spannender dan het gemiddelde R&B album en ook in vocaal opzicht kan Madison McFerrin de concurrentie aan. Het levert een even aangenaam als spannend album op met invloeden uit de R&B, soul en jazz, maar als je luistert naar I Hope You Can Forgive Me heb je ook het idee dat de jonge Amerikaanse muzikante nog veel beter kan.



Madison McFerrin, die deze week debuteert met I Hope You Can Forgive Me, is de dochter van de Amerikaanse muzikant Bobby McFerrin. Ik ken haar vader eigenlijk alleen van de hitsingle Don’t Worry Be Happy, maar van Madison McFerrin ken ik inmiddels een heel album en dat is een verrassend goed album, zeker voor een debuutalbum. 

Madison McFerrin kreeg de muziek thuis met de paplepel ingegoten en al die muziek heeft een plek gekregen op I Hope You Can Forgive Me. Het is een album dat vooral het etiket R&B opgeplakt zal krijgen, maar het debuutalbum van Madison McFerrin is zeker geen dertien in een dozijn R&B album. De muzikante uit Brooklyn, New York, vermengt invloeden uit de hedendaagse R&B met de invloeden uit met name de soul en jazz die ze tijdens haar jeugd oppikte. 

Madison McFerrin noemt zichzelf op haar bandcamp pagina ‘a fiercely independent artist’, wat onder andere betekent dat ze bij het opnemen van haar debuutalbum zoveel mogelijk zelf heeft gedaan. De Amerikaanse muzikante schreef de songs op het album, tekent voor de vocalen, nam het grootste deel van de productie voor haar rekening en was ook nog eens verantwoordelijk voor een belangrijk deel van de instrumentatie. Dat is knap en het wordt nog wat knapper als je het eindresultaat hoort. 

I Hope You Can Forgive Me bevat lekker lome en dromerige R&B songs en het zijn R&B songs die interessanter zijn dan het merendeel van de muziek die wordt gemaakt in het genre. De songs van Madison McFerrin zijn complexer dan gebruikelijk en vallen op door het gebruik van bijzondere ritmes en vooral door eigenzinnige songstructuren. Ondanks het buiten de lijntjes kleuren klinkt het album echter net zo aangenaam als de toegankelijkere R&B albums van het lome soort. 

Naast de springerige ritmes valt vooral het gebruik van elektronica op, wat de songs van Madison McFerrin voorziet van een bijzonder geluid. Het is een geluid dat fraai combineert met haar stem, die net als de songs en de instrumentatie in positieve zin opvalt. Het is een stem met meerdere klankkleuren en het is bovendien een stem die, zeker wanneer de zang in meerdere lagen is opgenomen, wordt ingezet als instrument, een trucje dat Madison McFerrin heeft afgekeken van haar vader, die er met Don’t Worry Be Happy een wereldhit mee scoorde. 

Om te kunnen genieten van I Hope You Can Forgive Me is enige liefde voor R&B een vereiste, maar dat zou in de toekomst wel eens kunnen veranderen, want het album laat horen dat Madison McFerrin meerdere kanten op kan. Ik hou op zijn tijd wel van R&B en vind het debuutalbum van de jonge McFerrin telg een aangenaam en interessant album. Het is een album dat bol staat van de belofte, maar ik heb het idee dat Madison McFerrin nog veel beter kan, bijvoorbeeld wanneer ze kiest voor een soulvoller of jazzier repertoire of opschuift richting de R&B zangeressen die de grenzen van het genre nog nadrukkelijker opzoeken. 

Zeker wat later op de avond vult Madison McFerrin met I Hope You Can Forgive de ruimte op bijzonder aangename maar ook avontuurlijke wijze en verleiden haar songs bijzonder makkelijk. Ik heb eigenlijk maar één ding aan te merken op het debuutalbum van Madison McFerrin en dat is dat het album met maar net iets meer dan 26 minuten echt veel te kort is. Dat kan volgende keer beter. Erwin Zijleman

De muziek van Madison McFerrin is ook verkrijgbaar via de bandcamp pagina van de Amerikaanse muzikante: https://madisonmcferrin.bandcamp.com/album/i-hope-you-can-forgive-me.


I Hope You Can Forgive Me van Madison McFerrin is verkrijgbaar via de Mania webshop: