Ik ben tot dusver zeer gecharmeerd van de albums van de Amerikaanse singer-songwriter Brandy Clark, al zag ik haar vorige album over het hoofd. De muzikante uit Nashville maakt muziek die het in de Verenigde Staten uitstekend doet en terecht. Ook op haar nieuwe album maakt Brandy Clark weer makkelijk indruk met een serie uitstekende en vaak tijdloos klinkende songs die ook nog eens prachtig zijn ingekleurd en door de mooie stem van de Amerikaanse muzikante naar een hoger plan worden getild. De fraaie productie van Brandi Carlile is de kers op een taart. Hoogste tijd dat we de muziek van Brandy Clark ook in Nederland op de juiste waarde gaan schatten.
Brandy Clark is in Nederland nog relatief onbekend, maar in de Verenigde Staten wordt ze inmiddels al een jaar of tien gerekend tot de smaakmakers binnen de Americana in het algemeen en de countrymuziek in het bijzonder. De muzikante uit Nashville, Tennessee, dankt deze status aan de drie uitstekende albums die ze tussen 2013 en 2020 maakte. Ik haalde 12 Stories uit 2013 aan het eind van het betreffende jaar uit een aansprekend jaarlijstje en vond Big Day In A Small Town in 2016 op eigen kracht. Het in 2020 verschenen Your Life Is A Record heb ik om onbegrijpelijke redenen links laten liggen, maar het deze week verschenen titelloze vierde album van Brandy Clark schreef ik als een van de eerste albums op voor een plekje op de krenten uit de pop deze week.
Op een of andere manier haal ik Brandy Clark en Brandi Carlile altijd door elkaar, maar op het nieuwe album van Brandy Clark zijn ze allebei van de partij. Brandi Carlile tekende immers voor de productie van het album, nadat de twee de gezamenlijke liefde voor het noordwesten van de Verenigde Staten hadden ontdekt. Beiden werden geboren en groeiden op in een klein dorp in Washington State en zochten hun geluk op jonge leeftijd in Nashville, waar ze uiteindelijk uitgroeiden tot zeer gerespecteerde muzikanten.
Brandi Carlile is niet de enige muzikante van naam en faam die Brandy Clark heeft weten te strikken voor haar titelloze nieuwe album, want direct in de eerste track horen we het geweldige gitaarwerk van Derek Trucks, waarna in de derde track ook de fraaie stemmen van Lucius opduiken. Hier blijft het niet bij, want op de gastenlijst komen we ook nog meesterdrummer Matt Chamberlain tegen. Brandy Clark en Brandi Carlile wilden het album eigenlijk opnemen op hun geboortegrond, maar uiteindelijk kwamen ze terecht in de Shangri-La studio van Rick Rubin op Malibu.
Ik haal Brandy en Brandi zoals gezegd vaak door elkaar, maar in muzikaal opzicht zijn ze behoorlijk verschillend. De muziek van Brandy Clark is over het algemeen genomen wat traditioneler en gepolijster dan die van haar producer, die wat dichter tegen de alt-country aan zit, en dat is op haar nieuwe album niet anders. Het titelloze album van Brandy Clark is een album met tijdloze countrysongs, maar het is ook een album dat met enige regelmaat herinnert aan de singer-songwriter albums uit de jaren 70.
Brandy Clark schuurde op haar vorige album ook wel wat tegen de countrypop aan, maar op haar nieuwe album blijft ze dichter bij de pure Amerikaanse rootsmuziek. Het vierde album van de muzikante uit Nashville is zeer smaakvol ingekleurd met een hoofdrol voor snareninstrumenten en de piano. Incidenteel duiken wat strijkers op, maar over het algemeen genomen zijn de songs van Brandy Clark op haar nieuwe album ingetogen, al gaat ze de wat uitbundigere klanken niet helemaal uit de weg.
Het zijn aansprekende en tijdloos klinkende songs en het zijn songs die flink profiteren van de mooie en warme stem van de muzikante uit Nashville, die de afgelopen jaren niet voor niets de nodige Grammy’s in de wacht heeft gesleept. De muziek van Brandy Clark klonk op haar vorige albums misschien iets te gepolijst of te geproduceerd voor onze Nederlandse oren, maar haar nieuwe album moet hier toch ook in de smaak kunnen vallen, al is het maar door het zetje dat ze heeft gekregen van de hier wel populaire Brandi Carlile. Erwin Zijleman