31 mei 2023

The Wedding Present - 24 Songs

De Britse band The Wedding Present is mij nooit zo opgevallen, maar het onlangs verschenen 24 Songs, dat bij toeval op mijn pad kwam, is een geweldig album dat ruim twee uur lang strooit met memorabele popsongs
Vorig jaar bracht de Britse band The Wedding Present, die al bestaat sinds halverwege de jaren 80, iedere maand twee nieuwe songs uit. Het is mij vorig jaar ontgaan, want ik volgde de Britse band al sinds haar debuutalbum niet meer, maar wat schreef The Wedding Present voorman David Gedge vorig jaar een geweldige serie songs. Ze staan nu allemaal op 24 Songs, dat met vijf extra bonustracks, meer dan twee uur muziek bevat. Het is twee uur genieten, want David Gedge schudt de onweerstaanbare popliedjes uit zijn mouw. 24 Songs herinnert aan flink wat grote Britse bands, maar het is vooral een album dat laat horen hoe goed The Wedding Present ruim 35 jaar na de release van haar debuutalbum is.


De Britse band The Wedding Present werd geformeerd in 1985 en heeft op een korte periode na eigenlijk altijd bestaan. Desondanks is het stapeltje albums dat The Wedding Present op haar naam heeft staan van een redelijk bescheiden omvang, want ik kom niet verder dan tien reguliere albums. Van deze albums ken ik er eigenlijk maar één en dat is George Best, het in 1987 verschenen debuutalbum van de Britse band. Dat album maakte op mij destijds zeker geen onuitwisbare indruk en sindsdien heb ik de band niet meer gevolgd, tot ik, min of meer toeval, het onlangs verschenen 24 Songs beluisterde. 

Naast de tien reguliere albums verschenen overigens ook nog flink wat verzamelalbums en live-albums, want David Gedge, de voorman van de band uit Leeds, is een druk baasje.Vorig jaar besloot hij om iedere maand twee nieuwe tracks van de band uit te brengen op een 12-inch single en deze 24 tracks zijn nu verzameld op 24 Songs, dat met ook nog eens vijf bonustracks goed is voor 29 tracks en ruim twee uur muziek. 

Het was mijn eerste kennismaking met de muziek van de band sinds het inmiddels 36 jaar oude debuutalbum en het is een hernieuwde kennismaking die naar veel en veel meer smaakt. 24 Songs staat immers vol met fantastische popsongs. Het zijn popsongs die samenvatten wat er sinds de late jaren 70 is gebeurd binnen de Britse gitaarpop. Zeker de wat ruwere songs op het album roepen bij mij associaties op met de geweldige albums die The Jam maakte, maar bij beluistering van 24 Songs komen veel meer roemruchte bands voorbij, variërend van The Smiths tot Belle And Sebastian. 

The Wedding Present is niet vies van lekker ruwe rocksongs met hier en daar de energie van de punk en de postpunk, maar de band kan haar songs ook gevarieerder inkleuren en voorzien van meer instrumenten en een mooie vrouwenstem. Ruim twee uur lang strooit de band met geweldige popsongs en het zijn popsongs waarvoor de grote bands uit een aantal decennia Britse popmuziek zich niet zouden hebben geschaamd. Het zijn songs die bijzonder makkelijk verleiden met aanstekelijke riffs en hooks, onweerstaanbare melodieën en refreinen en gelukkig ook de nodige eigenzinnigheid, want The Wedding Present klinkt ook op een aangename manier stekelig. 

Toen ik het verhaal achter het album nog niet kende, maar het hier en daar wel als verzamelalbum vermeld zag staan, ging ik er van uit dat het album het beste uit ruim 35 jaar The Wedding Present historie bevatte, maar dit zijn de songs die David Gedge er in een jaartje uit wist te persen, wat echt een razend knappe prestatie is. 

Het levert een album op dat klinkt als een vergeten klassieker, want ik hoor niet vaak een album dat twee uur lang strooit met memorabele popsongs. Het zijn ook nog eens gevarieerd klinkende popsongs, waardoor 24 Songs niet snel gaat vervelen. Ik heb George Best er ook nog eens bij gepakt, maar ik vind The Wedding Present op 24 Songs beter en niet zo’n klein beetje ook. 

David Gedge draait inmiddels heel veel jaren mee, maar 24 Songs klinkt in muzikaal en vocaal opzicht niet alleen mooi maar ook geïnspireerd en bevat songs waarvan menig jonge Britse gitaarband alleen maar kan dromen. Het is puur toeval dat ik besloot om eens naar dit album te luisteren, maar ik weet zeker dat dit heerlijke album nog heel vaak terug gaat komen. Erwin Zijleman

De muziek van The Wedding Present is ook verkrijgbaar via de bandcamp pagina van het label van de Britse band: https://hhbtm.bandcamp.com/album/24-songs.


24 Songs van The Wedding Present is verkrijgbaar via de Mania webshop: