De jazzy folkalbums van de Amerikaanse muzikant Beverly Glenn-Copeland uit de vroege jaren 70 kende ik niet en ook het elektronische new age album uit de jaren 80 en het aan het begin van dit millennium verschenen comeback album waren me ontgaan, maar dit keer is er geen ontsnappen aan. The One Ahead wordt in brede kring bejubeld en daar valt echt niets op af te dingen. De Amerikaanse muzikant heeft een binnen het aanbod van het moment atypisch album gemaakt, maar wat is het een mooi album. In muzikaal opzicht klinkt het allemaal prachtig, maar het is de bijzondere stem van Beverly Glenn-Copeland die van een mooi album een uniek album maakt. Bijzonder indrukwekkende comeback.
De Britse muziektijdschriften Mojo en Uncut waren onlangs al zeer lovend over het nieuwe album van de Amerikaanse muzikant Beverly Glenn-Copeland, dat werd overladen met mooie woorden. Ik had eerlijk gezegd nog nooit van de Amerikaanse muzikant gehoord en dat is ook niet zo gek, want het oeuvre van Beverly Glenn-Copeland is niet erg groot en dat is een understatement.
De muzikant uit Philadelphia ging aan het begin van de jaren 70 nog als vrouw door het leven en maakte twee albums met een mix van folk en jazz. Het zijn albums met zwoele klanken, die op bijzondere wijze contrasteren met de zeer indringende en expressieve zang, die niet iedereen zal kunnen bekoren. Het is zeker geen lichte kost, maar beide albums zijn absoluut indrukwekkend te noemen.
Vervolgens dook Beverly Glenn-Copeland pas in 1986 weer op met Keyboard Fantasies. Het is een album waarop new age achtige keyboard klanken domineren, maar Keyboard Fantasies is een stuk opwindender dan het gemiddelde new age album. Hierna was het wederom heel lang stil rond de Amerikaanse muzikant, want pas in 2004 verscheen Primal Prayer, waarop invloeden uit de folk, jazz en new age werden gecombineerd met impulsen vanuit de soul en dance en vocalen die leken weggelopen uit de opera.
Inmiddels zijn we weer 19 jaar verder en deze week keert Beverly Glenn-Copeland terug met The Ones Ahead. De Amerikaanse muzikant gaat sinds het begin van dit millennium als man door het leven en dat hoor je in de zang, die ik persoonlijk mooier en aangenamer vind dan de zang op de vorige albums. Aan die vroege albums, die ik deze week voor het eerst hoorde, moest ik erg wennen, maar het nieuwe album sprak me direct aan.
The Ones Ahead opent bijzonder met Africa Calling, dat wordt gedomineerd door bijzondere en zeer nadrukkelijk aanwezige ritmes, maar je hoort ook invloeden uit de folk, jazz en new age in de fascinerende openingstrack. De stem van Beverly Glenn-Copeland eist echter direct de meeste aandacht op, want wat is de zang op The Ones Ahead bijzonder. Het stemgeluid van de Amerikaanse muzikant klinkt anders dan alle andere stemmen die je hebt gehoord, al hoor ik hier en daar wel iets van Antony Hegarty, maar de zang op The Ones Ahead is direct bij eerste beluistering van het album prachtig.
Na de redelijk uitbundige openingstrack vervolgt Beverly Glenn-Copeland zijn nieuwe album met een aantal behoorlijk sober ingekleurde songs. In de songs met slechts piano en zang hoor je nog wat beter hoe uniek en hoe mooi de stem van de Amerikaanse muzikant is. Zeker in de meest ingetogen songs kiest Beverly Glenn-Copeland voor een geluid dat mijlenver is verwijderd van de hedendaagse popmuziek, maar de intieme en intense songs op The Ones Ahead snijden stuk voor stuk dwars door de ziel.
Het zijn songs die deels uiterst sober klinken, maar ook kunnen zijn voorzien van bijzonder mooie en wat klassiek aandoende en opvallend beeldende arrangementen, waarin jazzy klanken worden gecombineerd met flink wat strijkers, die zorgen voor een sprookjesachtig effect. Het past allemaal prachtig bij de unieke stem van Beverly Glenn-Copeland, die fluisterzacht kan zingen, maar die zijn stem ook met veel expressie en gevoel kan gebruiken.
The Ones Ahead is een album dat opvalt door een uniek en prachtig geluid, maar het is ook een album dat bol staat van de invloeden, waarvan er veel een aantal decennia terug gaan in de tijd. Folk, jazz, soul, gospel, new age en invloeden uit de wereldmuziek worden het meest genoemd, maar zijn slechts het topje van de ijsberg.
Ik werd zelf direct gegrepen door de bijzondere muziek van Beverly Glenn-Copeland, maar ik kan me ook voorstellen dat The Ones Ahead een album is dat flink tegen de haren in kan strijken. Gewenning helpt in de meeste gevallen waarschijnlijk, want persoonlijk vind ik The Ones Ahead steeds toegankelijker en mooier worden, maar ondertussen blijft het ook een volkomen uniek album. Ga dat horen. Erwin Zijleman
De muziek van Beverly Glenn-Copeland is ook verkrijgbaar via de bandcamp pagina van de Amerikaanse muzikant: https://beverlyglenn-copeland.bandcamp.com/album/the-ones-ahead.
The One Ahead van Beverly Glenn-Copeland is verkrijgbaar via de Mania webshop: