04 april 2021

Ryley Walker - Course In Fable

De Amerikaanse muzikant Ryley Walker voegt nog wat invloeden toe aan zijn muziek en overtuigt met een bonte mix van folk(rock), psychedelica, progrock, jazz(rock) en songs die de fantasie blijven prikkelen
De Amerikaanse muzikant Ryley Walker maakte in 2014 diepe indruk met het met psychedelische folk gevulde All Kinds Of You en maakt die indruk sindsdien met alle albums die hij onder zijn eigen naam uitbrengt. Het zijn albums waarop steeds weer nieuwe invloeden worden toegevoegd, wat nu een bijzondere mix van onder andere folkrock, progrock en jazzrock oplevert. Samen met een aantal geweldige muzikanten en een uitstekende producer heeft Ryley Walker een album gemaakt dat je na één keer horen wilt koesteren en bovendien volledig wilt ontdekken. Het is een album vol muzikale hoogstandjes, maar ook een album zonder haast. Bijzonder mooi.


All Kinds Of You, het officiële debuut van de Amerikaanse muzikant Ryley Walker, pikte ik in de zomer van 2014 op dankzij zeer lovende recensies in de Britse muziektijdschriften Mojo en Uncut. Op de superlatieven van de twee gerenommeerde tijdschriften bleek niet veel af te dingen, want All Kinds Of You bleek een fascinerend album vol invloeden uit de psychedelische folk zoals die in de jaren 60 en 70 werd gemaakt en een hoofdrol voor bijzonder fraai fingerpicking gitaarspel en een verrassend dominante viool. 

Opvolgers Primrose Green uit 2015, Golden Sings That Have Been Sung uit 2016 en Deafman Glance uit 2018 wisten de belofte van All Kinds Of You absoluut in te lossen, maar schoven langzaam maar zeker ook op richting een experimenteler geluid. De afgelopen jaren maakte Ryley Walker een aantal albums met anderen, maar met het deze week verschenen Course In Fable is dan eindelijk de echte opvolger van Deafman Glance verschenen. 

Ryley Walker voegde op zijn vorige albums al flink wat invloeden toe aan het geluid van All Kinds Of You en Course In Fable trekt deze lijn door. Het album opent met vrij stevig aangezette klanken die afwisselend de kant van de progrock en de jazzrock opgaan, maar uiteindelijk hoor je toch ook weer de voorliefde voor zowel Britse als Amerikaanse folk in de muziek van Ryley Walker, die Chicago inmiddels heeft verruild voor New York. Voor echte folkies zal het even wennen zijn, maar mede dankzij mijn oude liefde voor progrock uit de jaren 70 was ik direct onder de indruk van het nieuwe album van Ryley Walker. 

De Amerikaanse muzikant maakte Course In Fable met producer John McEntire, die ik vooral als muzikant en van bands als The Sea And Cake en Tortoise ken. Hiernaast deed Ryley Walker een beroep op prima muzikanten als Andrew Scott Young, Bill MacKay, Ryan Jewell en Douglas Jenkins. Prachtig klinkende akoestische en elektrische gitaren domineren op Course in Fable, maar ook keyboards en cello mogen fraaie accenten toevoegen. 

Het album bevat slechts zeven songs, waarvoor het album veertig minuten nodig heeft. In de meer folky passages hoor je nog veel van het psychedelische folk geluid waarmee Ryley Walker zeven jaar geleden indruk maakte, maar door de invloeden uit de progrock klinkt Course In Fable ook flink anders. Hiermee heb ik nog zeker niet alle invloeden op het album benoemd, want ook invloeden uit de jazz(rock), postrock en Americana mogen niet onvermeld blijven. 

Ryley Walker neemt op zijn nieuwe album de tijd voor zijn muziek en weigert concessies te doen. Het levert veel muzikaal vuurwerk en evenveel verrassende wendingen op. De muzikanten op het album slagen er steeds weer in om het beste in elkaar naar boven te halen en slagen er bovendien in om de popsong met een kop en een staart los te laten. 

Ryley Walker heeft een album gemaakt waarop volop ruimte is voor uitstapjes buiten de gebaande paden. Het levert songs op die zich niet in één keer laten doorgronden, maar een heel ontoegankelijk album vind ik Course In Fable ook niet. Integendeel zelfs. Ryan Walker doet nog altijd lekker zijn eigen zin en heeft een album gemaakt dat voorlopig nog wel even door zal gaan met het prijsgeven van mooie geheimen, maar dat zich ook laat beluisteren als een vergeten klassieker uit de jaren 70. Erwin Zijleman

De muziek van Ryley Walker is ook verkrijgbaar via de bandcamp pagina van de Amerikaanse muzikant: https://ryleywalker.bandcamp.com/album/course-in-fable.


Course In Fable van Ryley Walker is verkrijgbaar via de Mania webshop: