Gisteren kwam naar buiten dat afgelopen maandag Jim Steinman is overleden. Het is een naam die voor mij onlosmakelijk is verbonden met het uit 1977 stammende album Bat Out Of Hell van Meat Loaf.
Jim Steinman schreef alle songs voor het album en tekende bovendien voor de arrangementen, die het geluid van Meat Loaf voor een belangrijk deel bepaalden. Ik heb altijd gedacht dat hij het album ook produceerde en verantwoordelijk was voor de mix, maar hiervoor tekenden respectievelijk grootheden Todd Rundgren en Jimmy Iovine, dat wist ik niet, net zo min als ik wist dat twee leden van Springsteen’s E-Street band meespelen op het album.
Goed, met de songs en de arrangementen was de bijdrage van Jim Steinman aan Bat Out Of Hell al groot genoeg. Jim Steinman begon bij de ‘wall of sound’ van Phil Spector en voegde hier nog wat Wagneriaanse pompeusheid en wat van Springsteen's E-Street band aan toe. Het leverde een van de onbetwiste klassiekers uit de jaren 70 op en de naam van Jim Steinman mag in hoofdletters op de hoes staan wat mij betreft.
Jim Steinman schreef alle songs voor het album en tekende bovendien voor de arrangementen, die het geluid van Meat Loaf voor een belangrijk deel bepaalden. Ik heb altijd gedacht dat hij het album ook produceerde en verantwoordelijk was voor de mix, maar hiervoor tekenden respectievelijk grootheden Todd Rundgren en Jimmy Iovine, dat wist ik niet, net zo min als ik wist dat twee leden van Springsteen’s E-Street band meespelen op het album.
Goed, met de songs en de arrangementen was de bijdrage van Jim Steinman aan Bat Out Of Hell al groot genoeg. Jim Steinman begon bij de ‘wall of sound’ van Phil Spector en voegde hier nog wat Wagneriaanse pompeusheid en wat van Springsteen's E-Street band aan toe. Het leverde een van de onbetwiste klassiekers uit de jaren 70 op en de naam van Jim Steinman mag in hoofdletters op de hoes staan wat mij betreft.
Dat Jim Steinman ook zijn beperkingen had bleek drie jaar later toen hij onder zijn eigen naam Bad For Good uitbracht. Het vervolg op Bat Out Of Hell werd gemaakt met dezelfde sterrencast, maar zonder Meat Loaf zelf, die op dat moment vooral aan het zuurstof lag. Het werkte totaal niet, al was het maar omdat Jim Steinman geen geweldig zanger bleek.
De revanche kwam in 1993 met Meat Loaf’s Bat Out Of Hell II: Back Into Hell, dat wel een waardig opvolger van de klassieker uit 1977 was. Ondertussen schreef Jim Steinman ook een aantal wereldhits voor anderen, variërend van Bonnie Tyler’s Total Eclipse Of The Heart tot Celine Dion's It's All Coming Back To Me Now.
Zijn derde samenwerking met Meat Loaf, het in 2006 verschenen Bat Out Of Hell III: The Monster Is Loose bleek een miskleun, maar Jim Steinman bracht Bat Out Of Hell nog wel met veel succes naar de musical planken, waarmee de cirkel weer rond was.
Met Bat Out Of Hell bereikte de deze week overleden Amerikaanse songwriter, arrangeur en producer de eregalerij van de popmuziek. We zullen hem niet snel vergeten, al is het maar omdat zijn Paradise By The Dashboard Light nog tot in de lengte van dagen te horen zal zijn. Erwin Zijleman