02 april 2021

Sunny War - Simple Syrup

De Amerikaanse muzikante Sunny War wist me twee keer net niet te overtuigen, maar met het prachtig klinkende en met prima songs gevulde Simple Syrup zet ze een aantal flinke stappen
Dat Sunny War viel te bieden heeft wist ik al, maar wat mij betreft kwam het er tot dusver nog niet helemaal uit. Het is veranderd op het deze week verschenen Simple Syrup dat in vocaal, muzikaal en compositorisch opzicht beter is dan zijn twee voorgangers. De muzikante uit Los Angeles verleidt met een prachtig klinkend album vol invloeden, met een prima stem, met uitstekende songs en met teksten die ergens over gaan. Ik heb nog even afgewacht of het album aan kracht zou verliezen bij herhaalde beluistering, maar ook dat is niet het geval. Wat mij betreft met afstand het beste album van Sunny War tot dusver.


Ik heb het twee keer eerder geprobeerd met de muziek van Sunny War (geboren als Sydney Lyndella Ward). Ik vond zowel haar debuutalbum With The Sun uit 2018 als opvolger Shell Of A Girl uit 2019 in eerste instantie mooi, maar de aandacht verslapte helaas snel, deels door de wat eenvormige instrumentatie en deels door de songs die me niet echt wisten te pakken. 
Omdat ik wel gecharmeerd was van de stem en de stijl van de Amerikaanse muzikante, heb ik ook haar deze week verschenen derde album vrijwel onmiddellijk beluisterd. 

Simple Syrup bevat deels dezelfde ingrediĆ«nten als de vorige twee albums van Sunny War, maar heeft ook de voor mij wat minder aansprekende punten van deze twee album aangepakt. Het album is wat voller en vooral wat gevarieerde ingekleurd en de songs spreken mij persoonlijk veel meer aan. Gebleven zijn de mooie en overtuigende vocalen van de muzikante uit Los Angeles en haar stijl, die de Amerikaanse rootsmuziek in de breedste zin van het woord bestrijkt. 

Het mooie akoestische gitaarspel van Sunny War vormt nog altijd de basis van haar geluid, maar de songs op Simple Syrup zijn ook keer op keer voorzien van mooie accenten van onder andere elektrische gitaar, cello en saxofoon, terwijl bas en drums hier en daar zorgen voor een wat zwaardere basis en bijzondere instrumenten als de theremin en de tabla het geluid van Sunny War voorzien van bijzondere ingrediĆ«nten. 

Het is nog altijd een redelijk sober geluid, maar het klinkt wat mij betreft een stuk aangenamer en overtuigender dan de instrumentatie op de vorige twee albums van Sunny War. Dat ligt niet alleen aan de gebruikte instrumenten, maar ook aan de genres die centraal staan op het album. Op Simple Syrup hoor ik vooral invloeden uit de folk, blues, jazz en soul, wat zorgt voor een veelzijdig geluid dat steeds weer aangenaam het oor streelt. 

Ook de stem van Sunny War is even aangenaam als veelzijdig. Het is een stem die zich makkelijk staande houdt in het veelzijdige geluid op Simple Syrup, waarbij opvalt dat Sunny War net zo makkelijk varieert met haar stem als met het instrumentarium op haar derde album. Het roept bij mij afwisselend associaties op met Tracy Chapman, Joan Armatrading, Valerie June, Brittany Howard, Gillian Welch en Rhiannon Giddens, maar als vergelijkingsmateriaal houdt geen van deze namen heel lang stand. 

Ik was zoals gezegd bij eerste beluistering best positief over de eerste twee albums van Sunny War, maar de songs op deze albums verloren wat mij betreft snel hun kracht. De songs op Simple Syrup hebben hier geen last van. Sunny War is er in geslaagd om een serie mooie en zeer aansprekende songs te schrijven, die zich makkelijk opdringen, maar die ook leuk blijven als je het album veel vaker hoort. 

Het zijn songs die ook in tekstueel opzicht interessant zijn, waarbij opvalt dat Sunny War net zo makkelijk schrijft over de liefde als over zwaar beladen politieke thema’s als ongelijkheid in de Verenigde Staten en het politiegeweld tegen de zwarte bevolking. Ik heb ook de vorige albums van de Amerikaanse muzikante nog eens beluisterd en die zijn toch beter dan in mijn beleving, maar het fraaie Simple Syrup steekt er wat mij betreft toch wel wat bovenuit. Bijzonder fraai album van Sunny War. Erwin Zijleman

De muziek van Sunny War is ook verkrijgbaar via de bandcamp pagina van de Amerikaanse muzikante: https://sunnywar.bandcamp.com/album/simple-syrup.


Simple Syrup van Sunny War is verkrijgbaar via de Mania webshop: