Voor de zoveelste keer geeft Taylor Swift de muziekindustrie de middelvinger. Ze heeft de rechten op haar eerste zes albums niet meer in haar bezit, maar de Amerikaanse muzikante gaat niet mokken, maar maakt ze gewoon opnieuw. Samen met twee topproducers en een stel geweldige muzikanten wordt Fearless uit 2008 opnieuw uitgevonden en ondanks het feit dat Taylor Swift behoorlijk dicht bij het origineel blijft, is Fearless (Taylor’s Version) echt een stuk beter dan dit origineel. In 2008 was countrypop nog niet mijn ding, maar inmiddels kan ik er wel mee uit de voeten en kan ik alleen maar concluderen dat de 2021 versie van Fearless een van de beste albums in het genre is.
De Amerikaanse muzikante voerde al eerder strijd tegen oneerlijke praktijken in de muziekindustrie en ook dit keer laat ze het er niet bij zitten. Vorig jaar kondigde Taylor Swift aan dat ze haar eerste zes albums zelf opnieuw op gaat nemen en deze week verscheen Fearless (Taylor’s Version), de remake van het tweede album van de Amerikaanse muzikante uit 2008. De destijds pas 18 jaar oude muzikante brak met het album definitief door naar een groot publiek en groeide uit tot de grootste countrypop ster van dat moment.
Taylor Swift baarde vorig jaar opzien met de albums Folklore en Evermore, die een andere Taylor Swift lieten horen en opdoken in nogal wat jaarlijstjes, waaronder die van mij. Ook de 2021 versie van Fearless werd gemaakt met producers Jack Antonoff en Aaron Dessner, maar Fearless (Taylor’s Version) ligt zeker niet in het verlengde van de terecht uitvoerig bejubelde albums Folklore en Evermore.
Taylor Swift had natuurlijk kunnen kiezen voor totaal andere interpretaties van de songs van Fearless, maar de nieuwe versie van het album is niet zo gek ver verwijderd van het origineel uit 2008. Vergeleken met het origineel klinkt de samen met haar band gemaakte nieuwe versie van Fearless wel wat rijker en helderder en ook de stem van Taylor Swift klinkt wat krachtiger dan 13 jaar geleden.
Nu moet ik direct toegeven dat ik het originele album 13 jaar geleden onmiddellijk aan de kant schoof als te glad en teveel pop, maar inmiddels hou ik wel van dit soort countrypop en ik moet zeggen dat Taylor Swift op de 2021 versie van Fearless echt hele goede countrypop maakt.
De topproducers die Taylor Swift heeft ingeschakeld voor de remake van haar doorbraakalbum drukken misschien niet zo nadrukkelijk hun stempel op het geluid van Taylor Swift als op de vorig jaar verschenen albums, maar het is absoluut vakwerk. De 2021 versie van Fearless knalt uit de speakers, maar er zijn ook absoluut mooie details verstopt in het volle geluid op het album.
Vergeleken met Folklore en Evermore is het natuurlijk wel wat meer mainstream countrypop, maar het zijn zeer aanstekelijke songs die Taylor Swift op jonge leeftijd heeft gepend en er zit voor mij genoeg country in de pop op het album. Het moet ook voor Taylor Swift wat vreemd zijn geweest om op haar 31e de bakvissen teksten van weleer (als die in Fifteen) met hart en ziel te zingen, maar het gaat haar makkelijk af.
Net als op het originele album duikt Colbie Caillat op in Breathe en waar de originele versie van Fearless uiteindelijk eindigde na vijftien tracks, heeft Taylor Swift voor de nieuwe versie nog elf extra tracks van de plank gehaald, die qua niveau absoluut de moeite waard zijn.
Een uur en drie kwartier muziek is misschien wel wat veel van het goede, maar iedereen die het album dertien jaar geleden afdeed als oninteressante en aalgladde countrypop, zal nu toch moeten concluderen dat het talent er bij de vorig jaar zo geprezen Taylor Swift ook in 2008 al in zat.
De lastige vraag is nu of we moeten hopen op de snelle komst van nog vijf remakes of dat Taylor Swift beter haast kan maken met de opvolger van Evermore. Ik neig naar het laatste, al geniet ik stiekem toch behoorlijk van deze geweldige countrypop. Erwin Zijleman