04 mei 2022

Dana Gavinski - When It Comes

Dana Gavanski heeft met When It Comes een buitengewoon knap en avontuurlijk album in elkaar geknutseld, dat steeds weer andere wegen in slaat en is voorzien van een bijzondere en ongrijpbare schoonheid
Ik was twee jaar geleden zeer gecharmeerd van het debuutalbum van de Canadese muzikante Dana Gavanski. Het deze week verschenen When It Comes wierp in eerste instantie hoge barrières op, want het is een ongrijpbaar en behoorlijk eigenzinnig album. Dana Gavanski kleurt ver buiten de lijntjes van de folk, heeft haar songs voorzien van een veelkleurige en avontuurlijke instrumentatie en gebruikt haar stem ook nog eens op bijzondere wijze. Ik moest er erg aan wennen, maar als je eenmaal gewend bent aan het album is het een intiem en fascinerend album, dat de belofte van het debuutalbum van Dana Gavanski meer dan waar maakt.


De Canadese singer-songwriter Dana Gavanski ken ik van haar twee jaar geleden verschenen debuutalbum Yesterday Is Gone. Het is een album dat helaas te vaak het stempel ‘traditionele folk’ opgedrukt heeft gekregen. Het debuut van de Canadese muzikante met Servische wortels bevatte absoluut ingrediënten uit de folkmuziek van heel lang geleden, maar het was wat mij betreft toch vooral een modern folkalbum, dat zich zowel in muzikaal als in vocaal opzicht op allerlei manieren wist te ontworstelen aan het strakke keurslijf van de traditionele folk. 

Yesterday Is Gone maakte op mij behoorlijk wat indruk met een origineel en veelkleurig geluid, waarin ook invloeden uit de psychedelica, rock en jazz opdoken, met persoonlijke teksten die van het album een breakup album maakten en met een mooi helder maar ook zeer expressief stemgeluid. Ik had twee jaar geleden daarom niet veel tijd nodig om te vallen voor de muzikale charmes van Canadese muzikante, maar met het deze week verschenen When It Comes ging dat een stuk moeizamer. 

Ik heb het tweede album van de inmiddels naar Londen uitgeweken Dana Gavanski een paar maal opzij geschoven en er vervolgens toch weer bij gepakt, maar langzaam maar zeker ben ik toch onder de indruk geraakt van When It Comes. Voor Dana Gavinski zelf kwam het album er overigens ook niet zonder slag of stoot, want nadat eerst de coronapandemie roet in het eten gooide, raakte ze hierna ook nog eens haar stem kwijt. 

De basis van de songs op When It Comes werd uiteindelijk geschreven met een goedkoop speelgoed keyboard, waarna het album uiteindelijk in de studio in Londen werd voorzien van de avontuurlijke arrangementen die we kennen van het debuutalbum van de Canadese muzikante. Het samen met haar partner James Howard gemaakte album kan net als zijn voorganger worden versleten als een traditioneel folkalbum, maar When It Comes is dit nog veel minder dan zijn voorganger. 

Ook op haar tweede album maakt Dana Gavanski met grote regelmaat uitstapjes naar andere genres, waaronder de jazz en de psychedelica, en in muzikaal opzicht kleurt ze dit keer met enige regelmaat heel ver buiten de lijntjes van de traditionele folkmuziek. Wanneer de instrumentatie redelijk sober en akoestisch is en wanneer zelfs een klavecimbel opduikt, hoor je de folkie in Dana Gavanski, maar de Canadese muzikante flirt dit keer ook wat meer met elektronica, soms subtiel, maar soms ook behoorlijk uitbundig, wat zweverige klanktapijten oplevert. 

Het kleurt allemaal verrassend goed bij de heldere stem van Dana Gavanski, die gemaakt lijkt voor folk, maar die ook in elektronische getinte en behoorlijk zweverige songs overeind blijft. Dana Gavanski gebruikt haar stem dit keer bovendien als extra instrument, wat wel even wennen is, maar wat When It Comes uiteindelijk voorziet van een uniek geluid. 

When It Comes overtuigde me niet direct en dat heeft waarschijnlijk veel, zo niet alles, te maken met de behoorlijk complexe songs op het album en met het bijzondere stemgebruik in een deel van de songs. Zeker de ingetogen songs op het album lijken makkelijk in het gehoor te liggen, maar doen toch ook met grote regelmaat dingen die je niet verwacht, waardoor de songs wat kunnen schuren, wat ook zeker geldt voor de breed uitwaaiende songs die nog hogere barrières opwerpen, tot ze je te pakken hebben. Dana Gavanski graaft op haar tweede album dieper dan op haar debuut, maar dit maakt het album, zeker na enige gewenning, zeer interessant. Erwin Zijleman

De muziek van Dana Gavanski is ook verkrijgbaar via de bandcamp pagina van de Canadese muzikante: https://danagavanskifth.bandcamp.com/album/when-it-comes.


When It Comes van Dana Gavanski is verkrijgbaar via de Mania webshop: