De vanuit Austin, Texas, opererende singer-songwriter Vanessa Lively is niet heel productief, maar alle muziek die ze maakt is prachtig. Met het deze week verschenen Truth Is brengt de Amerikaanse muzikante eindelijk de opvolger van het acht jaar oude Return To Waves uit. Het levert helaas slechts een half uur nieuwe muziek op, maar het is een half uur mooi, heel mooi zelfs. Vanessa Lively kreeg de afgelopen jaren te maken met hoge pieken en diepe dalen en beiden hebben een plekje gekregen in de zeer persoonlijke songs op het album. Het zijn songs die zeer smaakvol zijn ingekleurd, maar die uiteindelijk vooral worden gedragen door de prachtige stem van Vanessa Lively. Zeer warm aanbevolen.
In een goed gevulde envelop met cd’s van een Zweedse promotor van Amerikaanse rootsmuziek vond ik eerder deze week Truth Is van de Amerikaanse singer-songwriter Vanessa Lively. Het vorige maand verschenen album is volgens mij het vierde album van de muzikante en kunstenares uit Austin, Texas, die in ieder geval ook nog een EP en een Spaanstalig mini-album op haar naam heeft staan.
De naam Vanessa Lively bracht eerder deze week bij mij direct goede herinneringen naar boven, al moest ik wel even graven naar haar muziek, want het is een tijd stil geweest. De Amerikaanse muzikante maakte in 2011 behoorlijk wat indruk met het prachtige Uncovering Stones en herhaalde dit met het in 2014 verschenen Return To Waves. Het zijn albums die hier niet heel veel aandacht hebben gekregen, maar die in alle opzichten kwaliteit ademden.
De afgelopen jaren was het, in ieder geval in Europa, behoorlijk stil rond Vanessa Lively, wat mogelijk heeft te maken met het feit dat ze moeder werd en hiernaast te maken kreeg met enkele tegenslagen. Truth Is verscheen zoals gezegd vorige maand en is helaas vrijwel geruisloos verschenen. Tot de cd hier op de mat plofte had ik zelf nog niets over het album gehoord en ook een maand later is er nog nauwelijks geschreven over het nieuwe album van Vanessa Lively.
Het is doodzonde, want ook op haar nieuwe album laat de Amerikaanse muzikante weer horen dat ze zeer getalenteerd is en prachtige albums aflevert. Vanessa Lively maakt ook op Truth Is muziek met vooral invloeden uit de folk, maar ook invloeden uit de country, jazz en wereldmuziek hebben hun weg gevonden naar het nieuwe album van de Texaanse muzikante.
Amerikaanse rootsmuziek uit Austin, Texas, klinkt altijd al anders dan de rootsmuziek die in Nashville, Tennessee, wordt gemaakt, maar Vanessa Lively klinkt ook anders dan haar collega muzikanten uit Austin. Het zijn wel subtiele verschillen, want ik ga er van uit dat Truth Is in de smaak zal vallen bij een grote groep liefhebbers van Amerikaanse rootsmuziek.
Het nieuwe album van Vanessa Lively is grotendeels akoestisch ingekleurd met de gitaar in vrijwel alle songs als basis, maar in een aantal tracks wordt het geluid vooral bepaald door mooie cello bijdragen. Door de voornamelijk akoestische basis doet de muziek van de muzikante uit Austin folky aan, maar Truth Is is zeker geen typisch folkalbum.
Vanessa Lively heeft een zeer persoonlijk album gemaakt over een aantal ingrijpende en soms mooie en soms verdrietige gebeurtenissen in haar leven en vertolkt deze songs met veel gevoel. De Amerikaanse muzikante beschikt over een krachtig maar ook bijzonder stemgeluid, dat door de relatief sobere instrumentatie makkelijk op de voorgrond treedt.
Ik kan op Truth Is eigenlijk maar één minpuntje ontdekken en dat is dat het album slechts een klein half uur muziek bevat. Het is wel een gevarieerd half uur muziek, dat begint met een broeierige en wat jazzy track en eindigt met een Spaanstalige track, die wordt vooraf gegaan door een track met deels gesproken woord. De tussenliggende zes songs op Truth Is zijn allemaal even mooi en intens.
Het zijn songs die bijzonder klinken, maar zich toch makkelijk opdringen en het zijn bovendien songs, die met name door de geweldige stem van Vanessa Lively flink wat indruk maken. We hebben lang op Truth Is moeten wachten, maar ook dit is weer een prachtalbum van Vanessa Lively. Erwin Zijleman