21 april 2023

Caitlyn Smith - High & Low

Caitlyn Smith timmert al heel lang aan de weg als songwriter in Nashville, maar laat op High & Low voor de derde keer op rij horen dat ze ook zelf haar plekje in de spotlights meer dan verdient
Ook ik vind countrypop vaak te zoet en overdadig, maar met goed gemaakte countrypop is wat mij betreft niets mis. Caitlyn Smith maakt ook op High & Low weer muziek die het label countrypop rechtvaardigt, maar de Amerikaanse muzikante maakt makkelijk indruk met uitstekende zang, een smaakvolle instrumentatie en prima songs. Zeker met de meer ingetogen songs strijkt Caitlyn Smith niet tegen de haren van de rootspuristen in, maar ook als ze wat meer invloeden uit de countrypop toevoegt aan haar muziek blijven de songs op High & Low zeer smaakvol. Het derde sterke album op rij van deze ervaren songwriter uit Nashville.


Ik was zeer gecharmeerd van de vorige twee albums van de Amerikaanse singer-songwriter Caitlyn Smith. Ik ben lang niet altijd gek op countrypop, maar maak graag een uitzondering voor goed gemaakte countrypop. Caitlyn Smith maakte die goed gemaakte countrypop op Starfire uit 2018 en Supernova uit 2020. Vorig jaar bracht de muzikante uit Nashville, Tennessee, de prima EP High uit, die nu de basis vormt voor het album High & Low. 

Caitlyn Smith schaarde zich met haar vorige twee albums onder de beloften van de countrypop, maar ze draait al veel langer mee in Nashville, waar ze op hele jonge leeftijd twee albums uitbracht, waarna ze als songwriter aan de slag ging in de hoofdstad van de Amerikaanse countrymuziek en songs schreef voor iedereen van Dolly Parton tot Miley Cyrus. 

Zeker in Nederland, waar we helaas nog vaak de neus ophalen voor countrypop, is Caitlyn Smith nog niet heel bekend, maar ook High & Low is wat mij betreft weer een uitstekend album. De Amerikaanse muzikante maakt ook op haar nieuwe album weliswaar mooi verzorgde countrypop, maar het is niet het soort countrypop waarvan het glazuur spontaan van de tanden springt. 

In muzikaal opzicht heeft Caitlyn Smith haar muziek relatief bescheiden ingekleurd en ook in vocaal opzicht gaat de Amerikaanse niet continu vol op het orgel, wat in het genre helaas wel enigszins gebruikelijk is. Caitlyn Smith schreef de songs voor haar nieuwe album tijdens de verschillende corona lockdowns en maakte er een persoonlijk album van, dat inzoomt op de pieken en de dalen van het leven. 

Zeker in de wat meer ingetogen songs op het album hoor je goed dat Caitlyn Smith een uitstekende zangeres is, die haar songs met veel gevoel en de nodige dynamiek kan vertolken. In die ingetogen songs vind ik de instrumentatie zeer smaakvol en schuift de Amerikaanse muzikante dichter tegen de pure Amerikaanse rootsmuziek aan dan op haar vorige albums. Vergeleken met die albums hoor je de invloeden van het isolement van de coronapandemie op High & Low, maar het album klinkt wat mij betreft niet als een typisch lockdown album. 

Caitlyn Smith maakt op haar nieuwe album makkelijk indruk als zangeres met een stem vol soul, maar je hoort ook dat ze haar sporen als songwriter inmiddels ruimschoots verdiend heeft. High & Low bevat een serie lekker in het gehoor liggende, maar ook sterke songs, die niet zouden misstaan op de albums van de erkende smaakmakers in het genre. Op basis van de drie albums die Caitlyn Smith de afgelopen vijf jaar heeft afgeleverd vind ik het persoonlijk niet zo gek om de muzikante uit Nashville zo langzamerhand te scharen onder deze smaakmakers. 

Ik laat EP’s meestal liggen, waardoor ik High vorig jaar gemist heb. Fans van Caitlyn Smith die de EP wel kennen, moeten het doen met slechts zes nieuwe tracks, maar die zijn absoluut de moeite waard. Voor mij bevat het album veertien nieuwe songs en zwakke songs zitten er niet tussen. Ik blijf wat kieskeurig wanneer het gaat om countrypop, maar op het uitstekende High & Low van Caitlyn Smith zit het genre me absoluut niet in de weg. Hoogste tijd dus dat we de muziek van de singer-songwriter uit Nashville ook in Nederland op de juiste waarde gaan schatten. Erwin Zijleman


High & Low van Caitlyn Smith is verkrijgbaar via de Mania webshop: